[SKRIVA] Re: Mer Guillou + litet alt hist

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 6 Mar 2014 08:23:25 +0100

Rickard:
> Jan Guillou *har* självironi,
> till skillnad från alla dessa hycklare som han dragit ned bygorna på genom
> åren, och som därför sått myten om Guillous lögnaktighet eftersom det
> alltid är retoriskt tacksamt att anklaga sin motståndare för det man själv
> är mest skyldig till.
  Att Guillou slirat rejält i vad han hävdar om sina förbindelser med KGB är
inte en myt. Vi kan också konstatera att han ofta är slarvig i sin research.
Arn-böckerna rymmer en massa fel om medeltiden. Han  har en rad fel om militära
frågor i Hamilton-berättelserna. I sin senaste svit "glömmer" han taktiskt nog
tyskarnas folkmord på hererofolket i Namibia (dåv Tyska Sydvästafrika). Osv.
  Däremot har han nog rätt i de flesta frågor som uppmärksammats ang den där
biografin, som tydligen skall utges trots allt. Den torde behöva skrivas om
rejält om den skall bli utgivningsbar. (Guillou har råd att driva ett
tryckfrihetsmål, om så skulle bli aktuellt.)
Guillous alternate history-tankar om WWI nämndes av Rickard. Det är svårt att
bedöma alt hist-scenarios, men Guillou har nog en del poänger. WWII hade inte
blivit av. (Historiker har länge varit ganska eniga om att grogrunden för
nazismen var Versailles-freden.)
  Men det hade INTE blivit så att de europeiska kolonialherrarna kastats ut
från Afrika. Tyskarna hade inget intresse av det. Som kolonialister var de lika
goda kålsupare som alla andra. Det enda som hänt skulle nog vara att Tyskland i
en fred efter WWI hade krävt och fått en del av Frankrikes kolonier.
Storbritannien hade de inte rått på att kräva något av. Vid tiden för WWI var
Storbritannien fortfarande världens mäktigaste imperium. Den brittiska flottan
var störst. Tyskarna hade aldrig kunnat invadera de brittiska öarna. Britterna
hade suttit i orubbat bo.
  Men ett par andra saker är värda att fundera på:
  * Finland hade haft en kung och varit monarki. I samband med det ryska
Tsardömets upplösning frigjorde sig Storfurstendömet, och valde faktiskt en
tysk prins som kung. Tysklands slutliga förlust i WWI gjorde att den finska
monarkin aldrig kunde etableras. Det blodiga finska inbördeskriget hade
troligen aldrig hänt.
  * Jag tror inte heller att Sovjetunionen etablerats. Tyskarna vann faktiskt
på östfronten. Det var därför Tsarriket föll samman. Man förlorade sedan kriget
på västfronten och Tyskland blev dörmed för svagt för att kunna inverka på
utvecklingen i det gamla ryska imperiet. Men hade man inte varit försvagat
skulle man aldrig ha låtit en potentiellt aggressiv statsbildning som Sovjet
uppstå. Det blev ju faktiskt ett inbördeskrig i Ryssland efter WWI där
västmakter intervenerade. Med Tyskland som en part i röran hade Trotskijs Röda
armé inte haft en chans. Det är möjligt att vi fått ett självständigt Ukraina
redan efter WWI, för tyskarna behärskade en stor del av Ukrainas territorium
och hade nog intresse av att rycka loss det från Ryssland.
  * Österrike-Ungern hade bestått. Det hade inte delats upp i en massa mindre
stater. Det hade fortsatt vara en potentiell konflikthärd in i senare tid (då
det habsburgska väldet var ett lapptäcke av etniciteter).
  * Vi hade fått förseningar i en rad teknisk-vetenskapliga utvecklingar. (Då
det var saker som forcerades fram tack vare WWII). Inklusive: Atomvapen och
civil atomkraft. Datorer. Jetflyg och radar. Penicillin. Modernt fartygsbygge
(tänk på Liberty-skeppen). FN, EU och internationell diplomati (gamla NF, som
var svagare, hade kanske aldrig ens uppstått). Raketer och rymdutveckling. TV
hade däremot utvecklats snabbare!

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /