[SKRIVA] Re: Libertarianism och fascism

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 19 Jun 2014 14:19:47 +0200

Rickard:
> Som sagt, du blåljuger och hoppas att andra inte ska göra det du talar om.
> "Simon Åslund" och
> "fandom" (googling med citattecken) ger ensamt 225 träffar.
  Nej, 15. (Någon annan får gärna kontrollera.)
  Fandom behöver f ö inte citationstecken då det är ett ensamt ord.
  Det är vad DU kallar "ultraliberalism". Det är inget etablerat begrepp. Du
bara rör till begreppen genom att använda egna beteckningar på det alla andra
kallar klassisk liberalism.
  1800-talets ekonomiska utveckling är ett alldeles för stort ämne att ta upp
här. Men det förtjänar att påpekas att det generellt (med iofs kortvariga
bumpar) var en period av enorm uppgång, den dittills största i mänsklighetens
historia då miljoner människor fick enorma förbättringar.
  (Som jag tidigare påpekade i ett inlägg i Pia var det inte bara
"rovkapitalism" utan också en tid då liberalerna, framför allt, genomdrev en
rad lagar om förbättrad arbetsmiljö, arbetstid, så småningom pensioner,
arbetslöshetsunderstöd o dyl. Det var långt ifrån perfekt, men en rättvisaare
jämförelse är med *tidigare* epoker, det feodala bondesamhället där folk dog
som flugor i sjukdomar, slet ut sig i anletes svett, bodde i undermåliga
hyddliknande backstugor, under på sina håll... rovriddare.)

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /