[SKRIVA] Simon Åslund och rötan i Uppsala

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 18 Jun 2014 16:17:22 -0700

Jag kan bara ta mig för pannan när jag fördjupar mig i science fiction-fandoms
nya naziskandal. I Lennart Svenssons vänlista på Facebook kände jag igen namnet
Simon Åslund, välkänd sf-fan med Uppsalafandom som plattform. Saken är bara den
att Åslund är ännu mer öppen om sin militanta nazism än till och med Lennart
Svensson. Man får huvudvärk för mindre. Taxichauffören Simon Åslund är en
extremt vapenfixerad och fromt (?) kristen högerextremist som på nätet går
under alias Sprithitler, och har en blogg med samma namn.

Jag kollade ikväll in Uppsalafandoms mailinglista apropå Åslund (som jag
tidigare bara kände till namnet). Åslund och Lennart Svensson framstår
naturligtvis i arkivet som såta vänner och är en självklar del av
mötesverksamheten i Uppsala, där ingen ifrågasätter någon av dem. Johan
Anglemark är kompiskompis med Åslund, som kör ärenden åt Anglemark och förvarar
hans arkivkartonger hemma hos sig, när de inte firar födelsedagar tillsammans
-- detta är exempel från 2008, då Anglemark var häpnadsväckande naiv nog att
tipsa om en "genuint intressant" nynazistisk blogg på fandom.se (se tidigare
inlägg). Sommaren 2011 slutar Lennart Svensson i stort sett skriva på listan
och blev måhända utfryst på grund av den ökända bloggningen om Breivik; men
Åslund fortsatte långt därefter att vara polare med "alla".

Numera hittar jag inte Simon Åslund i listarkivet, och kanske har han gått
samma öde tillmötes som Lennart Svensson. Men Uppsalafandom tycks
överhuvudtaget befinna sig i en svacka, och deras blogg på
http://upsala.fandom.se/blogg/ har inte uppdaterats sedan augusti förra året.

Här ett talande prov på Simon Åslunds bloggskriverier:

"Genom såväl förbud att bära vapen som målmedveten indoktrinering i Skola och
media om att man ej kan försvara sig har man gjort Svenska folket och ffa de
svenska kvinnorna till offer, inte offer för brott i tid och otid, men till
offer i sin tankevärld, Svensken och Svenskan tror inte att h*n kan skydda sig
eller försvara sig, annat än genom att låsa in sig bakom sin säkerhetsdörr med
dubbla niotillhållarlås och säkerhetskedja.

Om Två tredjedelar av de kvinnor som utsatts för våldtäktsförsök eller våldtäkt
i Örebro de senaste åren var nyktra (vilket nog är en underskattning) och
hälften av dem hade valt att bära kniv, kniven är en av de saker som gör oss
till människor [...]

Våra makthavare vill ha offer och undersåtar, de vill inte ha dådkraftiga
självständiga medborgare, därför uppmanar jag alla som läser här på bloggen att
själva ta tag i saken, lär era nära och kära att aldrig vara offer, att vara
offer är att vara objekt, varje svensk måste ta sitt ansvar att vara subjekt,
aktör, kapten i sitt eget liv. [...] Lär era systrar och döttrar att försvara
sig, lär dem att det inte är över förräns eftertexterna rullar, lär dem att de
alltid kan göra något, om inte annat så kan de bära en morakniv eller tre när
de går ner till tvättstugan."

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).