[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Simon Åslund och rötan i Uppsala

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 19 Jun 2014 02:48:54 +0200

Rickard:
> Simon Åslund, välkänd sf-fan med Uppsalafandom som plattform.
  "Välkänd" är att ta i. Jag kände inte igen namnet iaf, men googlade på namnet
samt "science fiction" och (ny googling) "fandom" och det var mycket få träffar
(en författare har tydligen skrivit deckare med en hjälte som heter "Simon
Åslund" också, men det har inte med saken att göra). Han tycks ha deltagit på
några av Upsalafandoms pubmöten 2000-2002 och tycks sedan ha försvunnit till
Klingon-fandom (där man pratar det där Star Trek-språket; en fringe-fandom).
  Och jag kollade hans blog och Twitter också. Det tycks som om han gillar
vapen, vill stärka försvaret - och dessutom är miljövurmare. Sista inlägget på
blogen handlar om att begränsa bilism genom behovsprövning av bilägande. Det är
många som vill ha starkare försvar och även Jan Guillou är vapenintresserad,
utan att för den skull vara nazist. Visserligen kan man tycka att vapenintresse
är en smula udda, men nazism är det inte.

  Sorry, men det där är inte heller nazism. Han argumenterar för att folk bör
kunna försvara sig mot övergrepp. T ex argumenterar han i ett annat inlägg på
blogen för att folket på Utöya borde ha haft vapen, så att de kunnat skjuta
Breivik ( http://sprithitler.blogg.se/2012/july/tillgang-till-vapen.html ).
  Det går att föra många resonemang kring tillgång på vapen (och jag själv är
absolut mot ökad tillgång på dylika) men nazism är det inte. Jag finner
ingenstans att denne Klingon-fan talar mot invandrare eller sympatiserar med
SD. Om jag får tippa tror jag mer att han är miljöpartist. (Vapen och
miljöpartiet? Konstigare kombinationer har funnits. Det är många som tycker att
det är en fin naturupplevelse att gå ute i skogen...och skjuta älg.)
  Men om Rickard tar fram än ännu finare kam och ägnar midsommaren åt att
genomkamma allt minsta lilla avlägset fandom-anknutet kan vi nog se fram emot
fler vaga antydningar om att folk som gillar sf, fanzines och sådant till 99%
är f d medlemmar i Sturm-Abteilung. Några sura, nazi-rönnbär.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /