[SKRIVA] Trevligt Ralph-program

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 18 Jun 2014 23:04:57 +0200

Det var ett jättetrevligt program om Ralph Lundsten, en av de mest begåvade men
också udda fåglarna i svensk musik (som ibland haft svårt att nå erkännande,
håller sig litet på sin kant). Finns att se här:
http://www.svtplay.se/video/2122842/ralph-lundsten---musikskapare
Jag har varit hemma hos Ralph många gånger, i hans fantastiska rosa träslott.
Första gången tror jag var ca 1980 då Wolf von Witting som hade kontakt med
Ralph fick inbjudan till klubben Sigma TC att träffas hos honom. Senare hade vi
honom som hedersgäst på en av Nasaconerna. Jag har också flera ggr varit på
Andromeda Fan Societys sommarmöten - och suttit högst upp i det där tornet och
spanat ut över sundet där vid Saltsjö-Boo.
  Hans musik är faktiskt unik. Den har en egen prägel, som inte liknar annan
elektron- eller synthmusik. Den är liksom svävande och rymdig, med ljud som
gärna genererar tankar och eftertankar. Han är litet filosof, Ralph, och vill
att folk skall tänka - som han t ex gjorde i sina Sommar-program på radion.
TV-programmet var litet snällt och sade att han fick massor av fanbrev efteråt
(vilket nog stämmer) men han har också sagt att radioledningen tyckte att han
slaktade litet för många politiskt korrekta heliga kor i sina betraktelser, så
han var inte välkommen tillbaka (jag tror inte heller han gjort något nytt
"Sommar" på 25 år).
  Science fiction gillar han högt! En platta hette Alpha Ralpha Boulevard,
hämtat från en Cordwainer Smith-novell. Han har inspirerats av Asimovs
Stiftelse-böcker. Han har läst Bradbury. Osv. Man behöver bara gå runt i hans
Studio Andromeda för att fatta. Det är rymd, blinkande stjärnor, sagomotiv m m
överallt. Det är som en blandning av bryggan på Enterprise i Star Trek (i ett
avsnitt i filmen sitter och och sköter ljudreglagen som om han styrde ett
rymdskepp!) och interiörer från Tusen och en natt.
  Han är litet Ralph 124C41+ (för den som fattar).

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /