[SKRIVA] GoT (var: skriva Digest V6 #95)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 7 Apr 2012 22:36:23 +0200

From: corona.borealis@xxxxxxxxx
  Handlingen torde vara lättare att uppfatta om man läst böckerna.
  Men med det oaktat menar jag med "diffus" menar jag bl a att innebörden av
vad som händer inte alltid framgår. Minns t ex en scen där någon dödades men
varför det skulle vara så betydelsefullt framgick inte. Det hade mköjligen
förklarats i något tidigare skede, men om man blinkade då eller gick på WCn
eller så är det borta. Jag håller på att viktiga saker skall man inte säga
indirekt eller antydningsvis, och är det viktigt får det gärna också upprepas
så att man har flera chanser att plocka upp det. Att berättandet är rätt
långsamt bidrar också till det diffusa.

  Det beror på vad man menar med "naturlag". Det ingår inte i
Newtonsrörelselagar, iofs men jag menar att det finns omständigheter i naturen
som starkt talar FÖR att människan föredrar berättelser med riktningspil och
mål.
  Vår hjärna har förinställd "hard wiring" för att uppfatta omvärlden på ett
visst sätt och sortera indata på ett sätt som passar med sådana uppfattningar.
Dit hör t ex att ständigt försöka sortera saker i ordningen orsak ->
konsekvens. Mål = konsekvens. En berättelse utan mål passar illa i hur
människans hjärna är förinställd på att arbeta.

  Jag menar att tvåloperatypen av berättande visserligen möjligen liknar
"verkliga livet" mer, men hjärnan vill ha något ANNAT i berättelser! I en
extern upplevelse som en berättelse söker vi något sammanhållet som vi kan dra
slutsatser av. Att söka den externa upplevelsen gör vi för att träna hjärnan
(det kallas "stimulans") men vi får sämre träning av att inte kunna erbjuda
hjärnan en berättelse med handlingspil och mål.
  Ett enkelt exempel - som alla nog tydligt kan relatera till - är den
besvikelse vi känner när vi får höra en poänglös s k rolig historia. Att dra en
rolig historia är en miniversion av att berätta en längre historia.
  Att det ändå fnns en stor publik för tvåloperatypen av berättelser (dvs
ständigt pågående handling utan slutmål) beror på andra saker. Det kanske har
att göra med "karaktärer" (det heter huvudpersoner!; "karaktär" betyder ung
"personlig egenskap") men kanske också med annat. Jag undrar om det inte i
vissa fall beror på att manusförfattarna hela tiden lyckas lura tittare/läsare.
Ett lurendrejeri som går ut på att ge ett *sken* av att det finns ett slutmål i
sikte inom kort, och på så vis kan man få tittare att hänga kvar (i själva
verket finns inte slutmålet).

  Men House är en episodserie. I alla fall i huvudsak. En sjukdom i varje
avsnitt, och ett tydligt mål om att förklara vad det var. (Men OK, det har
kommit mer såpadrag på sistone, och personligen tycker jag att House blivit
sämre.)

ahrvid@xxxxxxxxxxx /
Be an @SFJournalen Twitter Follower for all the latest news in short
form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html
 C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs
även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi -
finns bl a på SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN
NoN 00.02.07)