[SKRIVA] Re: skriva Digest V6 #95

  • From: someone <corona.borealis@xxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 7 Apr 2012 13:00:30 -0700 (PDT)

Vad du menar med att handlingen i Game of Thrones är diffus vet jag inte
riktigt, eftersom jag tycker att den är väldigt tydlig, men det kanske är för
att jag känner till den sedan förut. Det är möjligt att andra kan uppfatta den
som diffus, och det kan då förstås vara ett kvalitetsproblem.
Många berättelser har en handling med ett tydligt mål, och det stämmer att
böcker om kreativt skrivande brukar rekommendera detta. Det är dock ingen
naturlag. Människor följer berättelser bl.a. för att få vissa upplevelser.
Vissa människor eftersträvar den sortens upplevelser som man kan få av en
mycket lång serie där man kan lära känna karaktärerna ingående, och där
handlingen mer likar det verkliga livet, vilket inte alltid följer det
rekommenderade dramaturgiska mönstret. Under senare tid har jag känt ett visst
teoretiskt intresse för sådana serier, men jag kommer nog inte att ge mig in på
att försöka skriva någon.

Däremot är Game of Thrones inte konstruerad för att vara en oändlig berättelse
i likhet med såpoperor och andra tv-serier, som t.ex. House kanske, utan lär ha
ett planlagt slut som vi eventuellt kan få ta del av någon gång i framtiden.
Frågan är bara om författaren orkar skriva de sista två böckerna, eller om han
får lust att göra något helt annat i stället. Frågan huruvida serien har ett
slut är alltså fortfarande öppen.

Vidare kan sägas att GoT i mycket är konstruerad som mindre delar, där
huvudkaraktären ofta har ett mål som den vill uppnå, och det uppstår konflikt
när detta är svårt att uppnå. På låg nivå tycker jag inte att det är svårt att
se vilka mål huvudpersonerna har. Däremot kan det förstås vara svårt att förstå
vilket mål vissa biroller har, eftersom de kan vara ganska mystiska av sig och
hemlighåller vad de egentligen vill.

Vänligen
Jonas Lith

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>