[SKRIVA] Re: GoT (var: skriva Digest V6 #95)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 8 Apr 2012 01:42:51 +0200

From: alexander.stamou@xxxxxxxxx
> Men GoT saknar inte mål.
  Det vet vi ju inte. Martin är ju tydligen inte klar än. Och även om han säger
(tydligen) "ja, jag har ett slut" betyder inte det att berättelsen har en
riktningspil och ett *mål*. Slutet han tänker på kan ju vara helt Ad Hoc.

> De flesta verkar dock inte ha några större problem med vidsträckta
> dramatiska bågar, att döma av hur populära långkörare är på tv i
> allmänhet
  Men det kanske snarare beror på manusförfattarnas skicklighet att hitta
"hooks". (Vi kan ta det jag nämnde i förra inlägget, om att hela tiden ge
*sken* av att det finns ett slut - ett slut som alltså inte finns.)

> och GoT:s tittarsiffror i synnerhet.
  Är de så bra? Jag har inte sett något om det. (Jag undrar varför man i
Sverige lagt in ett GoT-pratprogram? Har man investerat mycket i att köpa in
serien men är osäkra på om folk kommer att följa den? Då kan man lägga in ett
pratprogram om serien för att ge den eldunderstöd, kantänka.)

>du måste helt enkelt ha mer tålamod. Allt som är komplext är
> svårt inledningsvis och personligen tycker jag det är skönt att det
> finns åtminstone några produktioner som inte är tv-kulturens
> motsvarighet till snabbmat.
   Då håller jag mer på snabbmaten! Jag har alltid hållit på: berätta rakt,
enkelt, utan krusiduller, och imponeras inte för mycket av vad du anser vara
din egen finurlighet i att berätta så att du tappar läsaren. Man skall inte
underskatta läsarens (el tittarens) intelligens, men inte överskatta dennes
tålamod. Snabbmat är på många sätt ärligare än någon konstig rätt från en meny
på franska bestående av honungsfriterade sniglar med bla bla.

> Du kommer att se mönstren och målen när du tittat ett tag
  Jag accepterar inte någons ambition att påstå sig bjuda på något intressant,
men vad det skulle vara får jag veta först senare! Tänk om man inte tycker att
de mönster och mål som skulle framträda senare är särskilt intressanta? Då har
man bara slösat bort tid.

> och då blir tillfredsställelsen desto större
  Eller kanske uteblir helt, och då har man bara slösat bort alltför många
dagar i ett alltför kort liv.

> Fantasy för vuxna på tv, det händer inte varje dag
  Du tänker på sexscenerna? De känns bara påklistrade. Jag tycker samma sak när
det förekommer i romaner. Jaha, nu skall de in i sovrummet för obligatoriskt
humpa-humpa för att författaren skall visa sig - ansträngt - fördomsfri och
modern och litet vågad.
  Fantasy som riktar sig till vuxna men inte har sex finns en hel del. SVT har
väl sänt LOTR-filmerna både en och två ggr? (Eller var det TV4?) De var ganska
bra (notera att LOTR är en berättelse med skittydlig riktningspil och stenklart
slutmål - Ringen skall förstöras).
  Men oavsett om det gäller sf, fantasy eller skräck är jag för det mesta
ganska likgiltig inför vad de sänder. Jag ser det ofta, ändå, men utan större
entusiasm. Film/TV har bara blivit sämre ju mer omfattande och bättre
möjligheterna för special effects blivit.

ahrvid@xxxxxxxxxxx /
Be an @SFJournalen Twitter Follower for all the latest news in short
form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html
 C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs
även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi -
finns bl a på SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN
NoN 00.02.07)