[SKRIVA] Re: About SaM, Sam J and sf magazines

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 09 Nov 2014 11:25:40 +0100

---- On Sun, 09 Nov 2014 09:11:45 +0100 Ahrvid  wrote ----
>  Du utgjöt dig tidigare om oförmåga om att läsa innantill.
> Jag gjorde det tydligt om varför jag skriver om saken nu:
> jag fick numret av Foundation alldeles nyligen. Jag läste
> artikeln som jag kommenterar nu och därför skriver jag
> om den nu.  Mer komplicerat är det inte.

Jag betvivlar alltså relevansen i detta.

> Nej, någon sådan "allmän åsikt" finns inte. Exempelvis  Hans
> P skriver svalt: "Dessutom finns Otto Witts Hugin (1916-1920)
> som med lite god vilja kan räknas som en sf-tidskrift (lite generös
> får man vara" - "dessutom" syftar på att han INTE nämner den
> bland JVM, Häpna m fl. Wikipedia är lika skeptisk: "Hugin räknas
> IBLAND /min markering/ som den första svenska sf-tidskriften".
> Det är få som ö h t uttalat sig om Hugin och få som läst
> tillräckligt i den för att bedöma.

Tack för att du fullt ut bekräftar det jag skrev. Och för att du inte läste
innantill; annars skulle det inte ha blivit så tokroligt som det blev.

> Det där var minsann en dragning som heter duga! Härvid
> FÖRSVARAR jag tvärtom Sam J. Jag förklarar att det icke,
> som SaM antyder, är något "psychiatric", utan det handlar om
> politik och världsbild. Det skriver jag väldigt tydligt.

När jag går tillbaka och kontrollerar är det ju faktiskt det du gör och jag som
har fel. Som det kan bli.

>  Lovecraft och Campbell var av ungefär samma skrot
> och korn därvidlag, inte särskilt grovt skrot och korn, utan
> mer naivt bärande på attityder som man får med sig om man
> vuxit upp under tidigt 1900-tal. De skrev bägge saker av
> samma karaktär men det var aldrig något bärande element
> hos någon av dem.

Vi har redan diskuterat detta, och det står klart att Campbell var betydligt
värre än Lovecraft på området och dessutom argumenterade för dumheterna i sina
ledare långt in på 1960-talet (vid sidan av alla andra dumheter han sysslade
med). Det var mer än magstarkt på den tiden att argumentera för att det finns
raser som är "naturliga slavar".

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).