Re: SV: Test - nu med indhold :-)

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 27 Jan 2013 10:55:24 +0100

Jamen så lad os få lidt festligt indhold i astrolisten :-)

Nordlysforsker Professor Fred Sigernes fra Kjell Henriksen observatoriet på
Svalbart (og hans team) har udviklet et nyt spændende kamera.
Det kan på millisekunder optage i hele 41 forskellige spektre !
Det giver nye og bedre muligheder for at observere atmosfæren og processerne
der foregår deroppe, med flere kameraer kan de formodentlig kortlægge nordlyset
i multispektrale farver og 3D.
Den 24/1 2012 opdagede de nogle airglow-lignende bølgestrukturer, der måske er
et helt nyt fænomen - NORDLYS GENEREREDE BØLGER I AIRGLOW.

Sjovt nok har jeg airglow med tyngdebølger i mine danske optagelser fra både
22/1 og 24/1 2012, det er bekræftet af norske eksperter. Det er første gang jeg
ser disse bølger, og jeg har ellers taget mange tusinde billeder af bl.a.
nordlys, lysende natskyer, sprites og meteorer - så der må have været ret
usædvanligt forhold i de dage.

Her er et klip fra en artikel om det nye kamera og deres optagelser:
"After the January CME, we think we saw an auroral-generated wave interaction
with airglow," said Sigernes. This would be an entirely new phenomenon and if
confirmed, would be the first time airglow has been associated with auroras."
Link til artiklen:
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121129111839.htm

Her er et billede fra den 24/1 2012, både bølgerne i airglow - eller skal vi
kalde det "luftglød", og i nordlyset var ret svage, der var ikke nævneværdig
magnetisk aktivitet i den svage nordlysbue.
http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pid=1180
2 dage før, den 22/1 2012 var der betydeligt mere gang i den, lodrette
nordlysstråler i røde og grønne farver dansede rundt omkring en fin nordlysbue.
Bølgerne i den udbredte luftglød var betydeligt kraftigere, det var især rødt
OH i 80-90 km. højde, men også lidt grønt luftglød fra Oxygen, det nåede næsten
til zenit.

Det mest interessante er måske nogle bølgestrukturer under den fjerne
nordlysbue, tilsyneladende er der en interaktion mellem de lodrette
nordlysstråler og bølgerne.
Jeg har kontaktet Fred Sigernes med et stillbillede i første omgang, han
bekræfter også airglow. Jeg vil sende ham et par time-lapse videoer fra de
dage, der viser dynamikken og udviklingen, og spørge om han tror det kan være
de samme bølger vi har fotograferet trods afstanden. Nordlysbuen på billederne
lå omkring 800-1100 km. nordpå over Midtnorge. Hvis bølgestrukturerne er
udbredte og de kiggede sydpå, så kan det jo være. Hvis deres teori med et nyt
fænomen med nordlys genererede bølger i airglow holder stik, så kan dette være
de første kendte optagelser heraf - spændende tanke :-)
Jeg venter lidt med at vise billeder og videoer fra den 22/1 2012, til Fred har
set materialet.

mvh
Jesper.