Re: SV: Test - nu med indhold :-)

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 29 Jan 2013 00:04:10 +0100

Hej Torben.

Så vidt jeg ved, har airglow ikke noget med magnetisme at gøre (kan ikke lige
se i linket hvor du ser det).
Airglow er en kemisk baseret form for lys, der opstår når molekyler samles -
kort sagt.
Det er sagt lidt længere her: http://www.iafe.uba.ar/aeronomia/airglow.html
I modsætning til nordlys, der opstår når atomer og molekyler, der er tilført
energi fra solvinden, falder tilbage til sit normale stade - igen kort sagt.
Det er sagt lidt længere her:
http://cms.ku.dk/nat-sites/nbi-sites/fysikleksikon/n/nordlys/
Airglow (og lysende natskyer) er ret stabile lag der forholdsvis let påvirkes
af tyngdebølger fra den underliggende mesosfære og stratosfære, men
tilsyneladende ikke nævneværdigt af magnetfeltet.

mvh
Jesper.