Re: Krabbetågen - ny version

  • From: "Mogens Blichfeldt" <mogbli@xxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 10 Jan 2011 00:46:06 +0100

Dato:Søndag,09jan2011,23h55mCET,MogensBlichfeldtwrote.

Re: Krabbe-tåge-billede,

Hej Astrolistere,

Nydeligt billede af krabbe-tågen!

Her et indlæg til diskussionen
om farveastrobilleder:

En generel bemærkning til indregulering af
farver i astrobilleder er hermed:

Den øjensynlig mest pålidelige fremgangs-
måde ved farveindregulering er nok følgende:

Fremgangsmåden er f.eks. bedst iværksat
ved ved hjælp af downloading fra
B2-kataloget, UCAC2-kataloget eller
tilsvarende katalog,  ind i ens anvendte
stjernehimmel-program, f.eks. ind i Guide 8.0
eller ind i andet stjerneplanetarieprogram,
som muliggør en sådan downloading, og
dernæst opsøger man i det downloadede
passende G-type stjerner, som også findes
passende tydeligt vist i astrobilledet.

Nu ved vi, at disse stjerner, der ligesom vor
Sol er en G-stjerne, og som således findes
i astrobilledet, skal fremtræde som gul-hvide.

G-stjerner anbefales farvemæssigt som bedst
egnede, så må man ellers håbe, at der er nogle
at finde i billedområdet.

Det er den anbefalede fremgangsmåde.

B2-kataloget er nok det lettest anvendelige.

Vil man gøre det ekstra godt, så kan man jo
med et grid-spektrometer tage et spektral-
billede af en G-stjerne i billedet og sammen-
ligne det med et kendt G-stjernespektrum,
f.eks. Solens. Så ved man præcis, hvor der
skal efterjusteres på farverne for at opnå
de bedst mulige farver.

Farveproblemet ved astrobilleder er sådan,
at det kan være svært at sige, hvad der
ellers er rigtigt ved brug af øjets skøn, for øjets
farveindtryk er meget stærkt afhængigt af
omgivelserne ved billedsammenligninger,
og øjet er ikke voldsomt farvepræcist.
Øjets opløsning er ikke bedre end rundt
8-bits opløsning pr. farvekanal (rød, grøn,
blå). På grund af uundgåelige bit-tab i op-
løsning (baggrundslys, etc. sluger bits),
så tilstræb at bruge CCD'er, der pr.
farve giver væsentlig bedre opløsning end
de "sædvanlige" 8-bit pr. farve, og, ved
farvemanipulering med mere i det brugte
billedtilpasningsprogram, bør man altid
straks stille programmet til 16-bit pr.
farvekanal og billedfilen med, idet man
ellers gør ondt værre med ret stor
sikkerhed. TIFF-filer anbefales, idet de
kan arbejde med 16-bit pr. farvekanal.
jpg er kun i stand til 8-bit pr. farvekanal,
det samme gælder bmp-formatet !

Ofte må man ved astrofarvebilleder skrue
op for saturation, f.eks. op til 50% mere.
Herved fås der bedre tilpasning til det
menneskelige øje. Det gælder deep sky
astro-fotos. Ved farvefotografering,
når Månen er oppe, giver Månens lys