Krabbetågen - ny version

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: "Astrolist" <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 9 Jan 2011 11:05:56 +0100

Hej folkens

Der er altid plads til forbedringer - det er et utal af
måder at billedbehandle på, og man kan vel egentlig ikke
sige, at der findes en facitliste for den slags. Nogle vil
nok mene, at de billeder som offentliggøres af NASA kan
bruges som reference, men når det drejer sig om farver, som
det menneskelige øje ikke kan opfatte, hvad er så rigtigt?

Emnet om farver på deep sky-objekter har før været
diskuteret her på Astrolist, og det er jo en interessant
diskussion. Man kan ikke nægte, at objekterne har farve -
der er bare ikke skruet ret meget op for den. Jeg
forestiller mig en tilnærmelsesvis sort baggrund, hvor
farveinformationen er farveprikker der er så få og så små,
at man kun opfatter den sorte baggrund som knapt så mørk de
steder, hvor farveprikkerne er.
Det er lidt i stil med at se op på himlen og være i stand
til at se Mælkevejen.

Nå, men her er så den seneste version af M1. Jeg har
bestræbt mig på at holde stjernediameteren nede, og trække
filamenterne i tågen bedre frem.

http://tocobs.org/12prem/colour/M1_a2ssg.jpg

Torben Taustrup
TOC Observatory homepage