Kamera

  • From: "Hans Nielsen" <hsn42@xxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 17 Mar 2010 18:24:11 +0100

Hej.

Jeg har i nogle år brugt et Nikon D100 til astrofoto. Det er et godt og
rubust kamera der kan en masse. Når man lærer dets begrænsninger at kende
kan man godt lave astrofoto ? til en vis grad. Galaxer og svage tåger er det
svært med. F.eks. er det aldrig lykkes mig at fange hestehovedtågen.

Selvfølgelig har jeg meget overvejet CCD kamera, men jeg synes stadig prisen
er høj i forhold til chipstørrelse. Man får jo kun afbilledet den aller
midterste del af det belyste felt. Med andre ord, jeg vil gerne vente lidt
med CCD.

Så kommer vi til mit spørgsmål. Hvilket digitale spejlrefleks kamera er
væsentligt bedre end mit efterhånden halv-gamle Nikon? Jeg kan se, at mange
bruger Canon. Ville Canon ESO 500D være et godt valg? Der må være en del
erfaring med emnet blandt astrolistmedlemmer.

På forhånd tak

Mvh

Hans SN.