Re: Astrofotos Avnø

  • From: "Lars Lindhard" <lindhard@xxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 11 Oct 2010 23:56:25 +0200

Det ser da ganske p=E6nt ud   =20
mvh
Lars
lindhard@xxxxxxxx

From: Michael Rask=20
Sent: Monday, October 11, 2010 11:39 PM
To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx=20
Subject: Astrofotos Avn=F8

K=E6re alle

Hermed en f=F8rste billedrapport fra weekendens fantastiske astrotr=E6f =
p=E5 Avn=F8.
Fredag var for mit vedkommende en katastrofe, mountet ville ikke k=F8re
og jeg brugte det meste af natten p=E5 at skille det ad i m=F8rket for =
at
komme til mikroswitches og elektronik. Vejret var "heldigvis" lidt
blandet, s=E5 det gjorde ikke s=E5 meget. Fik 2 timers s=F8vn i den =
tidlige
morgen.

L=F8rdag havde jeg f=E5et mountet til at spille, skiftet til hyperstar =
og
vejret var bare perfekt. Jeg brugte hele natten p=E5 at samle fotoner.
Fik 2 timers s=F8vn i den tidlige morgen, stod derefter op og lavede
bias, flats og darks men jeg riggede ned og ryddede op p=E5 pladsen.

Alt i alt en vidunderlig weekend, som andre m=E5ske ogs=E5 vil =
fort=E6lle
lidt om. Billederne er reducerede udgaver af en meget hurtig
stackning, en digital delelopment + lidt ekstra color. De kan blive
noget bedre med ordenligt billedbehandling. Alle taget med modificeret
Canon 40D p=E5 Celestron CGE/C14 Hyperstar, guidet med STV E-finder
(hvilket fungerede 100 %). Sub frames er 1600 ISO og enten 31, 60
eller 90 sekunder afh=E6ngig af objektet. Der er typisk 15 sub frames i
et billede, M45 dog det dobbelte. M42 best=E5r af s=E6t a 5 subs af hhv =
5,
15, 31 og 60 sekunder, blot klasket sammen i softwaren, s=E5 kernen er
helt v=E6k, men med ordentlig billedbehandling kan den findes frem. Der
er anvendt flats, darks og bias.

Mange hilsner
Michael

http://dl.dropbox.com/u/5290132/Avn%C3%B8%20reducerede/CombineFilesExcAvg=