Astrofotos Avnø

  • From: Michael Rask <aggamich@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 11 Oct 2010 23:39:11 +0200

Kære alle

Hermed en første billedrapport fra weekendens fantastiske astrotræf på Avnø.
Fredag var for mit vedkommende en katastrofe, mountet ville ikke køre
og jeg brugte det meste af natten på at skille det ad i mørket for at
komme til mikroswitches og elektronik. Vejret var "heldigvis" lidt
blandet, så det gjorde ikke så meget. Fik 2 timers søvn i den tidlige
morgen.

Lørdag havde jeg fået mountet til at spille, skiftet til hyperstar og
vejret var bare perfekt. Jeg brugte hele natten på at samle fotoner.
Fik 2 timers søvn i den tidlige morgen, stod derefter op og lavede
bias, flats og darks men jeg riggede ned og ryddede op på pladsen.

Alt i alt en vidunderlig weekend, som andre måske også vil fortælle
lidt om. Billederne er reducerede udgaver af en meget hurtig
stackning, en digital delelopment + lidt ekstra color. De kan blive
noget bedre med ordenligt billedbehandling. Alle taget med modificeret
Canon 40D på Celestron CGE/C14 Hyperstar, guidet med STV E-finder
(hvilket fungerede 100 %). Sub frames er 1600 ISO og enten 31, 60
eller 90 sekunder afhængig af objektet. Der er typisk 15 sub frames i
et billede, M45 dog det dobbelte. M42 består af sæt a 5 subs af hhv 5,
15, 31 og 60 sekunder, blot klasket sammen i softwaren, så kernen er
helt væk, men med ordentlig billedbehandling kan den findes frem. Der
er anvendt flats, darks og bias.

Mange hilsner
Michael

http://dl.dropbox.com/u/5290132/Avn%C3%B8%20reducerede/CombineFilesExcAvg%20Horsehead.jpg