[slikom] Re: komentar vijesti iz Alfanuma

  • From: "Vlado Delic" <vdelic@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 15 Nov 2007 16:12:56 +0100

Ponovo saljem ovaj email jer vidim da je u reformatiranju fontova pri
prosledjivanju na listu bilo problema sa dijakritickim znacima.
Ignorisite onaj email i procitajte ovaj (isti je sadrzaj, samo sam popravio
pogresno preneta slova).

Pozdrav za Nikolu Rundeka i Gordana Radica,

Zahvaljujem se Nikoli sto nema primjedbi na Govorni portal za slepe Kontakt. To
je ocigledno i najveca pohvala koju za to mozemo dobiti od Nikole. Mozda gresim
- hajde Nikola demantuj me i reci nesto lepo o ovome sto smo napravili za slepe
i slabovide osobe. Mi smo za sve to dobili priznanje na svetskoj sceni, na
oktobarskoj nauènoj konferenciji u Moskvi o racunarima i govoru (Speech and
Computer), gde sam demonstrirao sve nase aplikacije govornih tehnologija za
slepe i gde su svetski strucnjaci za govorne tehnologije to istakli i pohvalili
kao izuzetan primer. Meni, moram da priznam, sve ove godine nedostaje podrska
od Vas kojima je to namenjeno. Naravno, vise je pozitivnih primera i to nas
tera da istrajemo.

Kao sto sam obecao, pokusacu da odgovorim na sva Vasa pitanja. Nikoli nije
jasno cemu klijentska aplikacija u Audio biblioteci za slepe i slabovide i pita
zasto se ne naprave zvucne knjige i da ih korisnici samo preuzimaju preko
Interneta. Prvo, velika je razlika u velicini fajla u kom je knjiga zapisana u
tekstualnom formatu (i jos bez slika) u odnosu na velicinu fajla u kom je ista
ta knjiga u audio izdanju. To znaci da sa servera mozete lako i brzo dovuci
veci broj izabranih knjiga u tekstualnom formatu, a jako tesko mozete dovuci
samo jednu knjigu u audio formatu. Teorijski bi bilo moguce napraviti audio
izdanja knjiga angazovanjem spikera koji ce to procitati u studiju i snimiti,
ali je to napravljeno za relativno mali broj knjiga i distribucija tih audio
izdanja je skupa. Naravno, takva audio izdanja su daleko prijatnija za slusanje
jer je u snimljeni govor taj spiker uneo emocije, pravilnu dikciju i niz
detalja koje vestacki sintetizator ne moze. Drugo, klijentska aplikacija
dovlaci knjige u sifrovanom obliku tako da se one na prijemu mogu samo
pretvarati u audio pomocu ugradjenog sintetizatora i tako slusati ili narezati
na audio CD, a ne mogu se gledati ni stampati. Time se stite autorska prava
autora i izdavaca tih knjiga. Ovako smo napravili klijentsku aplikaciju
racunajuci da ce Vam lakse odobriti ubacivanje svoje knjige u Audio bilioteku
nego da im trazite kompletnu knjigu u otvorenom formatu - to bi sigurno neko
zloupotrebio da stampa takvu knjigu. Treca stvar u prilog resenju Audio
biblioteke sa klijentskom aplikacijom jeste mogucnost koju korisnik ima da
samostalno vrsi navigaciju kroz knjigu pre nego sto pokrene on-line pretvaranje
teksta u govor i slusanje. Omogucili smo da postavite bookmark - oznaku gde ste
tacno stali, pa da odatle nastavite citanje kad sledeci put upalite racunar. Uz
sve to, istakao bih da je klijenska aplikacija audio biblioteke potpuno
ozvucena i da radi potpuno samostalno, bez (i)legalnih verzija Jawsa i
anReadera.  Sve to trazilo je mnogo rada i truda strucnog tima sa Fakulteta
tehnickih nauka i iz preduzeca AlfaNum iz Novog Sada. Pored svih ovih
argumenata, jedino racionalno objasnjenje koje je Nikoli palo na pamet jeste
necija zelja da zaradi na osobama ostecenog vida. Po toj logici najbolje je ne
baviti se nicim sto moze pomoci slepim i slabovidim osobama, da te ne bi neko
optuzio kako hoces na tome da zaradjujes. To najvise boli kad stize od onih za
koje to stvaras. Zar ne shvatate da time terate ljude da ne rade nista za Vas?

Nikolina konstatacija da ne bi bilo "besplatnih" anReadera da nije bilo podrske
drzava je ponovo nesto sto mi daje motiv da pokusam da objasnim onima koji nece
ili ne mogu lako da razumeju neke realne cinjenice. Prva je da bi od svih
sredstava koje su drzave dale kao podrsku za anReadere, tim od 20 strucnjaka
koji u Novom Sadu radi razvoju govornih tehnologija preziveo nekoliko meseci, a
mi evo istrajavamo godinama. Vise je bilo podrske iz Srbije kroz druge razvojne
projekte jer, ne zaboravite, govorne tehnologije se razvijaju i koriste za
mnoge druge primene, a mi smo gotovo jedini u svetu koji su to toliko vezali za
osobe ostecenog vida. Licno sam ponosan na odnos broja anReadera koji su
krajnjim korisnicima podeljeni besplatno na moju inicijativu u odnosu na sve
ostale podeljene i kupljene anReadere. S obzirom da licno samo vodim razvojne
projekte na Fakultetu tehnickih nauka i ni ja ni Fakultet nista ne prihodujemo
od prodaje bilo kog anReadera, jedino sto sam mogao da obecam je da cu se
zaloziti kod nove garniture politicara u Ministarstvu rada i socijalne politike
Republike Srbije da se nadju sredstva za novu vecu podelu anReadera. Ako neko
misli da sam trebao da trazim od preduzeca AlfaNum (ciji sam suosnivac) da bez
ikakve nadoknade podeli anReadere, onda Vam mogu reci da sam od svih Vas
ocekivao da preko svojih saveza budete aktivniji u obezbedjivanju sredstava i
za anReadere i za Audio biblioteku, pa sad i za Govorni portal Kontakt. Nije
jedini cilj pa ni Vas interes da Vi nesto dobijete dzabe, nego i da oni koji to
stvaraju dobiju odgovarajucu nadoknadu kako bi mogli dalje da stvaraju i
usavrsavaju sve te aplikacije i govorne tehnologije. Alternativa je da se
AlfaNum doo okrene samo komercijalnim proizvodima, a s obzirom kakvo je nase
trziste, kako sporo i tesko prihvata nove tehnologije, druga alternativa je da
se ne bavimo vise govornim tehnologijama - to se naravno nece desiti, na Vase i
moje zadovoljstvo.

Gordanovi komentari su mi posebno interesantni. Lepo smo se druzili u
Premanturi i u Zagrebu i nisam stekao utisak da mu anReader nije drag, pa bih
ga zamolio da mi objasni tu izjavu - samo ako je neki racionalan razlog. Za
iracionalne razloge bolje da ne znam. Sto se tice odnosa Hrvatske drzave prema
anReaderu, Audio biblioteci i Govornom portalu (tamo se slican zove
Televecernjak), smatram da bi on mogao biti puno otvoreniji i izdasniji u
interesu njihovih slepih i slabovidih gradjana. I ne samo Hrvatska, isto vazi
za sve ex-YU republike. Novcani iznosi o kojima je ovde rec su za sve njih vise
nego smesni i samo je pitanje politicke volje i Vase spremnosti da to od njih
trazite. Verujem da bi u nekim slucajevima bilo dovoljno da ih podsetite da je
2007. godina u Evropi proglasena za godinu jednakih mogucnosti i da tim povodom
trazite da Vam kupe anReader ili da za Savez obezbede Audio biblioteku ili
Govorni portal. Nadam se da ce ova epizoda nase prepiske doprineti da nesto
zajedno uradimo na tom planu.

Dakle, tu sam sa Vama na listi SliKom jos nekoliko dana, pa izvolite pitajte me
sve sto zelite, a ja cu se truditi da dam sto direktnije i konstruktivnije
odgovore.

Gradimira bih molio da mi napise koliko sada SliKom ima clanova, kao i da onaj
moj prvi email posalje i na druge liste. Zelim da se dopisujem i razgovaram sa
svima Vama. Na sve sto smo do sada zajedno uradili ponosni smo svi u AlfaNum
timu i na FTN, a zajedno sa Vama mozemo napraviti i mnogo vise.

Puno pozdrava,
Prof. dr Vlado Delic