[slikom] Re: komentar vijesti iz Alfanuma

  • From: "Vlado Delic" <vdelic@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 15 Nov 2007 15:46:56 +0100

Pozdrav za Nikolu Rundeka i Gordana Radiæa,
Zahvaljujem se Nikoli ¹to nema primjedbi na Govorni portal za slepe Kontakt. To
je oèigledno i najveæa pohvala koju za to mo¾emo dobiti od Nikole. Mo¾da gre¹im
- hajde Nikola demantuj me i reci ne¹to lepo o ovome ¹to smo napravili za slepe
i slabovide osobe. Mi smo za sve to dobili priznanje na svetskoj sceni, na
oktobarskoj nauènoj konferenciji u Moskvi o raèunarima i govoru (Speech and
Computer), gde sam demonstrirao sve na¹e aplikacije govornih tehnologija za
slepe i gde su svetski struènjaci za govorne tehnologije to istakli i pohvalili
kao izuzetan primer. Meni, moram da priznam, sve ove godine nedostaje podr¹ka
od Vas kojima je to namenjeno. Naravno, vi¹e je pozitivnih primera i to nas
tera da istrajemo.

Kao ¹to sam obeæao, poku¹aæu da odgovorim na sva Va¹a pitanja. Nikoli nije
jasno èemu klijentska aplikacija u Audio biblioteci za slepe i slabovide i pita
za¹to se ne naprave zvuène knjige i da ih korisnici samo preuzimaju preko
Interneta. Prvo, velika je razlika u velièini fajla u kom je knjiga zapisana u
tekstualnom formatu (i jo¹ bez slika) u odnosu na velièinu fajla u kom je ista
ta knjiga u audio izdanju. To znaèi da sa servera mo¾ete lako i brzo dovuæi
veæi broj izabranih knjiga u tekstualnom formatu, a jako te¹ko mo¾ete dovuæi
samo jednu knjigu u audio formatu. Teorijski bi bilo moguæe napraviti audio
izdanja knjiga anga¾ovanjem spikera koji æe to proèitati u studiju i snimiti,
ali je to napravljeno za relativno mali broj knjiga i distribucija tih audio
izdanja je skupa. Naravno, takva audio izdanja su daleko prijatnija za slu¹anje
jer je u snimljeni govor taj spiker uneo emocije, pravilnu dikciju i niz
detalja koje ve¹taèki sintetizator ne mo¾e. Drugo, klijentska aplikacija
dovlaèi knjige u ¹ifrovanom obliku tako da se one na prijemu mogu samo
pretvarati u audio pomoæu ugradjenog sintetizatora i tako slu¹ati ili narezati
na audio CD, a ne mogu se gledati ni ¹tampati. Time se ¹tite autorska prava
autora i izdavaèa tih knjiga. Ovako smo napravili klijentsku aplikaciju
raèunajuæi da æe Vam lak¹e odobriti ubacivanje svoje knjige u Audio bilioteku
nego da im tra¾ite kompletnu knjigu u otvorenom formatu - to bi sigurno neko
zloupotrebio da ¹tampa takvu knjigu. Treæa stvar u prilog re¹enju Audio
biblioteke sa klijentskom aplikacijom jeste moguænost koju korisnik ima da
samostalno vr¹i navigaciju kroz knjigu pre nego ¹to pokrene on-line pretvaranje
teksta u govor i slu¹anje. Omoguæili smo da postavite bookmark - oznaku gde ste
taèno stali, pa da odatle nastavite èitanje kad sledeæi put upalite raèunar. Uz
sve to, istakao bih da je klijenska aplikacija audio biblioteke potpuno
ozvuèena i da radi potpuno samostalno, bez (i)legalnih verzija Jawsa i
anReadera.  Sve to tra¾ilo je mnogo rada i truda struènog tima sa Fakulteta
tehnièkih nauka i iz preduzeæa AlfaNum iz Novog Sada. Pored svih ovih
argumenata, jedino racionalno obja¹njenje koje je Nikoli palo na pamet jeste
neèija ¾elja da zaradi na osobama o¹teæenog vida. Po toj logici najbolje je ne
baviti se nièim ¹to mo¾e pomoæi slepim i slabovidim osobama, da te ne bi neko
optu¾io kako hoæe¹ na tome da zaraðuje¹. To najvi¹e boli kad sti¾e od onih za
koje to stvara¹. Zar ne shvatate da time terate ljude da ne rade ni¹ta za Vas?

Nikolina konstatacija da ne bi bilo "besplatnih" anReadera da nije bilo podr¹ke
dr¾ava je ponovo ne¹to ¹to mi daje motiv da poku¹am da objasnim onima koji neæe
ili ne mogu lako da razumeju neke realne èinjenice. Prva je da bi od svih
sredstava koje su dr¾ave dale kao podr¹ku za anReadere, tim od 20 struènjaka
koji u Novom Sadu radi razvoju govornih tehnologija pre¾iveo nekoliko meseci, a
mi evo istrajavamo godinama. Vi¹e je bilo podr¹ke iz Srbije kroz druge razvojne
projekte jer, ne zaboravite, govorne tehnologije se razvijaju i koriste za
mnoge druge primene, a mi smo gotovo jedini u svetu koji su to toliko vezali za
osobe o¹teæenog vida. Lièno sam ponosan na odnos broja anReadera koji su
krajnjim korisnicima podeljeni besplatno na moju inicijativu u odnosu na sve
ostale podeljene i kupljene anReadere. S obzirom da lièno samo vodim razvojne
projekte na Fakultetu tehnièkih nauka i ni ja ni Fakultet ni¹ta ne prihodujemo
od prodaje bilo kog anReadera, jedino ¹to sam mogao da obeæam je da æu se
zalo¾iti kod nove garniture politièara u Ministarstvu rada i socijalne politike
Republike Srbije da se naðu sredstva za novu veæu podelu anReadera. Ako neko
misli da sam trebao da tra¾im od preduzeæa AlfaNum (èiji sam suosnivaè) da bez
ikakve nadoknade podeli anReadere, onda Vam mogu reæi da sam od svih Vas
oèekivao da preko svojih saveza budete aktivniji u obezbeðivanju sredstava i za
anReadere i za Audio biblioteku, pa sad i za Govorni portal Kontakt. Nije
jedini cilj pa ni Va¹ interes da Vi ne¹to dobijete d¾abe, nego i da oni koji to
stvaraju dobiju odgovarajuæu nadoknadu kako bi mogli dalje da stvaraju i
usavr¹avaju sve te aplikacije i govorne tehnologije. Alternativa je da se
AlfaNum doo okrene samo komercijalnim proizvodima, a s obzirom kakvo je na¹e
tr¾i¹te, kako sporo i te¹ko prihvata nove tehnologije, druga alternativa je da
se ne bavimo vi¹e govornim tehnologijama - to se naravno neæe desiti, na Va¹e i
moje zadovoljstvo.

Gordanovi komentari su mi posebno interesantni. Lepo smo se dru¾ili u
Premanturi i u Zagrebu i nisam stekao utisak da mu anReader nije drag, pa bih
ga zamolio da mi objasni tu izjavu - samo ako je neki racionalan razlog. Za
iracionalne razloge bolje da ne znam. ©to se tièe odnosa Hrvatske dr¾ave prema
anReaderu, Audio biblioteci i Govornom portalu (tamo se slièan zove
Televeèernjak), smatram da bi on mogao biti puno otvoreniji i izda¹niji u
interesu njihovih slepih i slabovidih graðana. I ne samo Hrvatska, isto va¾i za
sve ex-YU republike. Novèani iznosi o kojima je ovde reè su za sve njih vi¹e
nego sme¹ni i samo je pitanje politièke volje i Va¹e spremnosti da to od njih
tra¾ite. Verujem da bi u nekim sluèajevima bilo dovoljno da ih podsetite da je
2007. godina u Evropi progla¹ena za godinu jednakih moguænosti i da tim povodom
tra¾ite da Vam kupe anReader ili da za Savez obezbede Audio biblioteku ili
Govorni portal. Nadam se da æe ova epizoda na¹e prepiske doprineti da ne¹to
zajedno uradimo na tom planu.

Dakle, tu sam sa Vama na listi SliKom jo¹ nekoliko dana, pa izvolite pitajte me
sve ¹to ¾elite, a ja æu se truditi da dam ¹to direktnije i konstruktivnije
odgovore.

Gradimira bih molio da mi napi¹e koliko sada SliKom ima èlanova, kao i da onaj
moj prvi email po¹alje i na druge liste. ®elim da se dopisujem i razgovaram sa
svima Vama. Na sve ¹to smo do sada zajedno uradili ponosni smo svi u AlfaNum
timu i na FTN, a zajedno sa Vama mo¾emo napraviti i mnogo vi¹e.

Puno pozdrava,
Prof. dr Vlado Deliæ