[slikom] Re: Dejzi format, profesor krznaric i liste

  • From: "DAVID PODREKA" <davidpodreka@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 11 Aug 2004 14:58:23 +0200

  ----- Originalna poruka -----
  ©alje: alf
  Prima: slikom@xxxxxxxxxxxxx
  Poslano: 11. kolovoz 2004 1:25
  Predmet: [slikom] Re: Dejzi format, profesor krznaric i liste

  Davide da te samo malo demantiram u nekim stvarima koje si naveo.
  1. Ne znam od koga si cuo da ce se gls implementirati u jaws?

  E pa sjeti se, sam je to Danko govorio i na Ipsis i na Cyberblind listi jer
je bilo prijedloga u tom smjeru.

  Radilo se samo o tome da je prije 2 i pol godine bilo rijeci o razvoju nekog
  softverskog sintetizatora koji je bio prijeko potreban za citanje stvari na
  Hrvatskom jeziku, i tako se krenulo u razvoj gls-a. U medjuvremenu se
  pojavio hrvatski wintalker koji je stvarno zaokruzio pitanje sinteze na Hr
  jeziku, samo sto se opet radi o necemu sto se zove besplatno,

  To sto se zove "BESPLATNO" - nekad bilo, sad se spominjalo, jer otidji lijepo
na:

  http://www.savez-slijepih.hr

  i vidjet ces kako se "GLS" sada naplacuje.

  Glede kvalitete , jasno mi je zasto je to tebi lose. Ti si advanced windows
  user kao i ja i vecina ljudi s ove liste, i za takve korisnike gls nikad i
  nije bio namjenjen. Medjutim kao sto i sam znas postoje ljudi koji imaju
  doma kompjutere samo zato da si nesto zapisu, procitaju neki mail, novine
  itd, a zato im gls moze sasvim solidno posluziti.

  Moze li zaista??? Pa kako to onda objasnjavas da su cak i mnogi starji kako
ti kazes pocetnici u radu s computerima, ili bolje receno doslovno neznalice
radije odmah krenili sa Jawsom??? Ne znam mozda nisu informacje stigle do tebe,
ali kod mnogih se "GLS" uopce i nije uspio pokrenuti, kod velikog broja ljudi
opet nije uspio pronaci modem itd. Tu se onda sigurno ne moze govoriti o nekom
zavrsenom projektu, vec to da se od njega odustalo jos u nekoj njegovoj
osnovnoj razvojnoj fazi.

  Sto se mene osobno tice
  iako jesam bio beta-tester samog gls-a i organizator njegovog workshopa ne
  koristim ga iz razloga kojeg sam ranije naveo. Medjutim gls je besplatan, a
  wintalker ima svoju cijenu. Naravno ako ti je nesto stvarno neophodno onda
  ni ta cijena uopce nije prevelika, kada zbrojis i oduzmes sto se sve dobija
  s takvim softverom i s obzirom na to koliko je prije recimo kostao juno, ili
  apollo, 3 puta vise a kvaliteta izgovora je bila kud i kamo losija.
  Kada se isto tako prica o tome, zasto je gls stao sa razvojem a zasto se s
  druge strane recimo razvija wintalker za mobitele itd. onda tu dolazimo do
  necega sto je vrlo bitno.
  Radi se o tome da je wintalker za Hrvatski razvio prof Krznaric tj. njegova
  firma indriki koja se iskljucivo bavi razvojem softvera za slijepe, a s tim
  u skladu oni odvajaju svoj novac i ulazu ga u razvoj softvera a to je s te
  strane legalno jer se oni upravo tim bave.. Savez slijepih je zapoceo s
  razvojem gls-a zato jer je nas nekolicina uvidjela da je nama potrebno nesto
  sto ce nam citati stvari na nasem jeziku i na kraju smo dobili proizvod koji
  obavlja svoju funkciju. Medjutim pricam opet gls je besplatan, a savez
  slijepih s pravne strane i nije mogao uci u razvoj nekog kompliciranijeg
  softvera jer, danas razvijanje dobrih softverskih aplikacija pogotovo za
  slijepe kosta, a i savez slijepih nije firma koja se iskljucivo bavi takvim
  poslom.

  Jos jednom da ponovim, "GLS" nije BESPLATAN vise. A sto se tice ovog tvog
argumenta kako HSS nije pravno u mogucnosti uci u nesto vece mislim da to uopce
ne stoji. Ovdje moram reci kako je prof. dr. Vlado Delic idejni tvorac
"AnReadera" posve u pravu kada je govorio kako bi se trebalo iznaci sredstva za
razvoj jedne kvalitetne sinteze za ove nase jezike rekavsi da bi gto otprilike
negdje kostalo kao jedan novi automobil. E sad ako znas da mnogi gradovi,
zupanije svako toliko kupuju nove automobile za svoj vozni park, kako je
nemoguce naci neka sredstva i pokrenuti nesto u tom smjeru. Osim toga HSS
godisnje od drzave dobije negdje otprilike Milijun Kuna. Znaci, mogucnosti
postoje, samo je sad pitanje ljudi u HSS-u smatraju li da je tako nesto
slijepima u HR potrebno ili nije. Ja sam pokusao da se "AnReader" - sinteza
koja zasigurno ima najveci razvojni potencijal na ovom nasem podrucju zbog
svoje velike baze da se predstavi u nekim Udrugama slijepih i znas kakav je bio
odgovor??? To slijepima ne treba, sta ce nam to, mi imamo "GLS" i osim toga sto
ce zapravo slijepima computeri??? Sto oni zapravo s tim uopce dobivaju, mozda
ce im te kutije vratiti vid i sl.

  Takodjer ti moram reci da prof Krznaric ne izmislja toplu vodu
  razvojem wintalkera za mobitele na hrvatskom jeziku, neboj se nije on bas
  toliko pametan. Tvrtka rosasoft koja je i idejni tvorac samog wintalker
  softvera je sada pocela i razvijati svoj screen reader za mobitele, pa ce se
  i tako pojaviti takav program i na Hrvatskom jeziku, medjutim budi bez brige
  imat ce to svoju itekakvu cijenu. Ne kazem da to mozda nece vrijediti ali
  samo iznosim cinjenice.
  Gls se vise nece razvijati iz razloga sto korisnici nisu rekli sto ih zanima
  u novijim verzijama, a isto tako u nasem povjerenstvu za informatiku
  odlucili smo da je ovaj softver odradio funkciju kojoj je bio namijenjen.
  Zahvaljujuci njemu puno ljudi danas moze sebi nabaviti racunala u Hss-u sa
  besplatnim softverom koji funkcionira kud i kamo bolje od nekog tesa

  Kakva se to racunala mogu nabaviti preko HSS-a bolje da ovdje ne govorim o
tome jer i sam znas kakve su tu igre bile. A siguran sam da si i ti drugim
putem dosao do svog compa a ne preko HSS-a. A sto se tice prof. Krznarica,
jasno da on ne izmislja toplu vodu, niti bilo ko drugi ko se bavi ovim
problemima na ovim nasim podrucjima. Samo, htio ti to ili bilo ko iz HSS-a
priznati, on je prvi zajedno sa Zoranom Rogicem na ovim nasim podrucjima poceo
raditi na ovim nasim podrucjima glede lokalizacje govornih programa na
Hrvatski, a rezultati su tu neosporni. Evo u Srbji je to prof. dr. Vlado Delic
koji ima niz korisnih konstruktivnih ideja da se "AnReader" ucini dostupnim
svima, dakle da on za krajnje korisnike bude "BESPLATAN". E pa zasto to onda ne
podrzati i usmjeriti sve snage u tom smjeru, tj., pokrenuti i neke akcije???
Konkurencja je uvijek dobro dosla, jer ako nista, drugo, na trzistu dolazi do
nizih cjena itd.

  Pozdrav,

  David