[SKRIVA] Re: "Lie Detection in SF & Fantasy"

  • From: Anna Blixt <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 8 Nov 2011 12:27:05 +0100

Den 8 november 2011 10:10 skrev Stefan Askernäs <s.askernas@xxxxxxxxx>:
> Jag röstar för ett mellanting: "gratislösningar" när pengaflödet är
> slött/obefintligt eller objektet ifråga är omåttligt dyrt (till exempel
> Tarkovskijs STALKER som går för, och jag överdriver inte, 319:- på
> discshop), men kompensera med riktiga köp när det är möjligt. Ej att
> förglömma att vi som konsumenter kan lägga ett visst ställningstagande i
> det hela också, genom att vara selektiva i vart våra pengar går. Jag
> betalar gärna för Lynch men blankvägrar Michael Bay, även om jag inte
> direkt har något emot att titta på den senares filmer. Nu blev det visst
> [...]
Visst ligger det mycket i det. Det finns ju många undersökningar på just
detta - fildelare lägger inte direkt mindre pengar på kultur än andra,
snarare tvärt om. Dock får fildelningen definitivt effekter på hur pengarna
fördelas.

Om man ser till vad jag köpte på 90-talet och vad jag köper nu, så var det
en hel del musik på CD-skiva på 90-talet, mycket mainstream. Det blev lite
att man köpte det man hörde på radio - Roxette, Celine Dion, Mariah Carey,
lite samlingsboxar. Nuförtiden när jag köper musik så blir det definitivt
inte den typen av musik - snarare blir det japanskt, kinesiskt... udda,
speciella skivor som känns unika och skapar en stil i hyllan. Skulle aldrig
drömma om att betala för mainstream-radiohits-skval-skit igen nu när jag
tack vare fildelning har upptäckt bättre saker som jag aldrig skulle ha
kunnat upptäcka annars. Pengarna fördelas till andra artister, helt enkelt.
Man lyssnar på en hel del och köper det man tycker är bäst - det man
verkligen vill ha i hyllan.

Sedan sker det såklart också övergångar mellan olika former av kultur. Idag
köper jag mest PS3-spel och BD-filmer, ganska sällan CD-skivor. Jag tycker
överlag inte att musik är särskilt prisvärt, och därför hamnar pengarna på
produkter som jag upplever som mer prisvärda. Musik har fått konkurrens
från film och spel, mycket möjligt att pengar försvinner dit.

Jag ser också en påtaglig effekt i att jag nu när jag har jobb och pengar
köper många TV-serier som jag avnjöt genom fildelning under min studietid,
dvs "belönar" och "tackar" i efterhand.

Jag ser f.ö. mycket TV-serier genom fildelning fortfarande. Varför? Jo, för
att det tar en eländig tid innan de (kanske) kommer till svensk TV, och när
de väl kommer är det i sämre kvalitet och har reklamavbrott. Jag tittar på
nätet först, och det jag gillar köper jag i efterhand i BD-kvalitet om jag
vill se om serien. T.ex. kommer jag självfallet att köpa Game of Thrones
och njuta av att ha den i hyllan. Likaså kommer jag att börja samla på nya
Doctor Who som jag nyligen upptäckte genom fildelning, samt att jag kommer
att köpa lite DrWho-merchandise till min kära man till jul.

Böcker är dock lite annorlunda... jag lånar aldrig böcker numer. Jag köper
det jag vill läsa. Dels är det jobbigt att låna och dels är jag förtjust i
min bokhylla och vill gärna att den ska innehålla alla böcker jag någonsin
har läst. Att titta på min bokhylla är som att titta in i min hjärna och i
alla fantastiska litterära upplevelser som har samlats där.

/Anna