[SKRIVA] Re: "Lie Detection in SF & Fantasy"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 10 Nov 2011 15:27:42 +0100

From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> Varje delning är bara en delning. Det är inte rimligt att hur väl man
> känner mottagaren ska vara avgörande för om det är lagligt eller olagligt
> att dela med sig information. Hur väl behöver man känna någon i så fall?
> Hur definierar man en vän? En bekant? Är inte utbyte av kultur ett väldigt
> traditionellt och socialt accepterat sätt att knyta nya bekantskaper?
> Säkerligen har människor i alla tider knutit nya kontakter genom att dela
> kultur med varandra. Har du aldrig fått en vän genom att låna ut en bok?
  Syftet med att tillåta kopiering för enskilt bruk är att ge medborgaren
frihet i sitt vardagliga liv. En vidare spridning utgör dock inte normalt en
del av individers vardagsliv. Därför är det förra men inte det senare rimligt.
  Hur det "enskilda bruket" definieras är en sak för lagtexter, förarbeten och
domstolars bedömningar. Det finns t ex en dom från det s k Helsingborgsfallet
på 90-talet som säger att att en vänkrets som omfattas av "enskilt bruk" kan
sägas vara ca 50 personer.

> Nu frångår du kärnan i diskussionen här, där du ansåg att uppladdning var
> fel men nedladdning rätt. Jag vill hävda att uppladdning idag inte handlar
> om att föra över kompletta verk i en form som uppnår verkshöjd, och att
> ditt påstående därför blir märkligt om man ser det i ett modernt ljus.
  Det är betydelselöst om man kopierar delar eller kompletta verk. (Även en
delmängd kan uppnå verkshöjd.)

> Det måste i så fall vara sammanhållna delar, t.ex. ett helt kapitel av en
> bok.
  Nej, verkshöjd betyder inte att det måste vara t ex hela kapitel. Det kräver
bara att det är något tillräckligt långt för att uppnå en grad av originalitet.

> Är källhänvisning och citering i så fall ett upphovsrättsbrott?
  Det finns ett särskilt avsteg från upphovsrätten som medger rätt till
citering "i enlighet med god sed".

> Har du något belägg för detta?
  Belägg och belägg. Jag har läst på en del om upphovsrätt.

> Mig veteligen finns det nämligen inget
> juridiskt fall som har tagit upp detta. Vad jag vet finns det inte ens
> några åtal mot någon som har använt Torrent-tekniken. Juridiken håller ju
> fortfarande på med DC-hubbar.
  Om jag inte minns fel kör man f n fildelarjakt på sparlåga för att man väntar
på riktlinjer från EU-rätten. Åtalet mot Pirate Bay bygger dock ytterst på
torrenttekniken (om än det är besynnerligt då siten inte själv distribuerar
annat än pekare!).

> Ta ett steg framåt i tiden och svara på detta:
> *x) Anser du att avsändande av citat med källhänvisning bör vara olagligt? *
  Nej.

> Nu är inte frågan om vad som "kan" vara olagligt - upphovsrättslagarna är
> fullkomligt fubar som det är.
  Ja, så är det.

> Frågan är vad du tycker - bör det vara
> olagligt att spela upphovsrättsskyddad musik i ett tomt rum?
  Som huvudregel, nej.

> Hur är det bra för kulturen och människan?
  Jag menar att man skall ha de undantag i upphovsrätten som är bra för
individen och kulturen.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)