[SKRIVA] Re: "Lie Detection in SF & Fantasy"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 8 Nov 2011 22:35:13 +0100

Mikke S:
> Jag lägger inget dömmande i om man inte vill ge upphovsmännen/kvinnan
> ersättning för deras jobb. Jag ser det dock som lika naturligt att jag
> får betala för när en hantverkare lagar ett rör. Arbete som arbete.
  Överenskommelse som överenskommelse. Jag ser det som naturligt att X betalar
Y om det finns en överenskommelse om det. Om Y ställt något till förfogande bör
X betala om X och Y i förväg kommit överens om det. Annars är det mer tveksamt.

Anna B:
anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> Nja, där blir det lite förvirrat eftersom det idag inte är så mycket
> skillnad på upp- och nedladdning. Delning är delning, oavsett vilket håll
> datan flyter åt.
  Det är egentligen inte särskilt förvirrat. Det är inte konstigare än att det
kan vara förbjudet att köpa men att inte sälja sex. Att sälja men inte köpa en
stulen cykel. Osv.
  Att ladda upp är att ställa något till förfogande, ungefär som att göra en
aktiv handling för att för okända personer erbjuda något. Att ladda ned är dock
inte att ställa något till förfogande, och är ett mer passivt handlande.
  Men det viktigaste är, som jag ser det, att kopering av infomängder för
enskilt bruk är en helt omistlig del av rätten till suveränitet över sin
personliga sfär. Om infomängder kommer in innanför ens personliga sfär och man
ser dem framför sina ögon skall man ha rätt att ta del av dem och hantera dem
som man vill. Krav på betalningar för abstraktioner som infomängder skall inte
ha rätt att sträcka sig innanför någons personliga sfär, såvida man inte kommit
överens om det innan.
  Att skydda individens handlingsfrihet för infohantering inom sin personliga
sfär är så pass viktigt att det skall ske *även* om framtagare av infomängder
(upphovsmän, distributörer, andra) iofs förlorar på det.

> Personligen anser jag att gränsen för olaglighet borde gå vid att publicera
> någonting utan upphovsmannens tillstånd
  Vilket egentligen ligger nära det jag anför. Att publicera = att ställa till
förfogande = ladda upp.

> När någonting väl är publicerat varken kan eller bör man
> förhindra att folk delar informationen med varandra.
  Jag ser det som rätten att individuellt fatta beslut. Om man *ser* något som
individ har man rätt att ta del av det och hantera detinom sin personliga sfär.
  Det ligger f ö nära hur URL såg ut fram till ca 15 år sedan. Rätt till
kopiering för enskilt bruk stod uttryckligen med. Däremot är uppladdning något
i stil med "att tillhandahålla för någon annan för kopiering" och det var inte
ens då tillåtet. (Förenklat uttryckt - i själva verket var det tillåtet inom en
krets av släkt och närmare vänner.))

> i det fallet så måste nedladdaren anses begå
> medhjälp till brott
  Medhjälpsbrott är inte automatiskt tillhanda. De måste vara specificerade i
en lagtext.

> eftersom uppladdaren inte kan skicka någonting utan en
> mottagare i andra änden.
  En uppladdar kan tillhandahålla något utan att det finns en mottagare.

> Dessutom är tekniken som sagt förbi den där
> uppdelningen i upp- och nedladdning som fanns runt millenieskiftet.
  Såvitt jag vet kan man stänga av att samtidigt uppladda och enbart nedladda.
Men det är mer en teknisk detalj.

--Ahrvid

Ps. Ledsen för sent svar. Var på ett par intressanta seminarier hela dagen,
till sent på kvällen. Bl a om vår vän Stieg Larsson (rapport kommer nog!).

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)