[SKRIVA] Re: "Lie Detection in SF & Fantasy"

  • From: Johan Remer <johan.remer@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 10 Nov 2011 11:19:44 +0100

2011/11/10 Anna Blixt <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>:
> [...]
>
> En väldigt typisk uppladdnings/nedladdningshandling går till ungefär såhär:
>
> X: Jag har det första kapitlet av Da Vinci-koden hemma!
> Y: Åh, coolt. Vad är 3e ordet på 5e sidan?
> X: Mona
> Y: Och 7e ordet på 10e sidan?
> X: Sofie
> Y: Tackar!
>
> Dvs, det hela går ut på att X läser upp små fragmenterade delar av ett
> verk, som i sig själva inte uppnår verkshöjd eller kan sägas utgöra delning
> av verket som helhet. Man  behöver inte ens inneha verket som helhet.

Detta låter fint som princip, men det är betydligt större
informationsmängder än ett ord eller så som delas åt gången. Den
minsta informationsmängden som delas är 16 kB. Flera sådana block
bildar tillsammans en del, eller "piece" som typiskt är 64 kB-1 MB
stor.  En BT-klient beräknar en checksumma för varje "piece", en så
kallad hash, som är 160 bitar stor. För att ge lite perspektiv på vad
160 bitar representerar så kan ett sådant värde innehålla ett av
1.46*10^48 värden. Kollisioner är extremt ovanliga, om man inte råkar
stöta på triviala exempel, typ en massa null-bytes. Faktum är -- hör
och häpna -- att man i praktiken, i de allra flesta fall, kan
identifiera en redan existerande torrent-fil unikt utifrån en hash av
en enda del (piece) av datat som delas. Tro mig, jag har själv
framställt sådan statistik.

Liknelsen med "ett enda ord ur en bok" haltar således betänkligt.

> Uppladdning och nedladdning är två delar av ett samtal, som i den form som
> nu används sällan förmedlar ett komplett verk från en dator till en annan,
> utan endast fragmenterade bitar. Hur kan delning av fragmenterade stycken
> anses vara brottsligt? För att det ska vara relevant att tala om
> uppladdning av ett verk så anser jag att ett komplett verk med verkshöjd
> måste överföras i ett sammanhållet paket.

Resonemanget påminner lite om de historier om avrättningar som finns
från medeltiden. (Det kan ha varit judiska köpmän eller köpmän i
allmänhet. Det kan ha varit historier från verkligheten eller från
Köpmannen i Venedig. Jag minns inte säkert. Den som minns bättre får
gärna påminna. Men det spelar mindre roll för poängen.)

Om en person var skyldig flera personer stora mängder pengar kunde
hända att flera köpmän gaddade ihop sig och gav den personen ett
knivstick var (eller var det ett bett var?) tills personen dog. Men
eftersom ingens bett ensamt orsakade offrets död kunde man inte döma
någon för mord. Men summa summarum dog ju offret för den sakens
skull...

--Johan