[uppsalapendeln] SV: Det är ohållbart . . . (taxikvitto)

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 1 Feb 2003 21:48:59 +0100

> Detsamma gäller när vi en gång fick ett taxikvitto utställt på taxi
> från Arlanda till Märsta station. Vi var 5 pendlare som satte oss i en
> taxibil på Arlanda, jag lämnade kvittot till föraren, när han hörde vart
> vi skulle vägrade han skjutsa oss, för kort resa. Han ville ha längre
> körningar och dessutom debitera SJ, det var inte alls populärt. Vi fick
> gå ur taxibilen och springa runt och krusa en massa taxichaufförer för
> att de skulle skjutsa oss. Det tog minst lika lång tid som att vänta på
> nästa tåg. Jag åker aldrig mer till Arlanda med en sådan taxibiljett från
> [...]

Jag pratade med en fd taxichaufför idag angående detta, för jag tyckte det lät
konstigt, men han bekräftade det. Som taxichaufför tar man hellre en kund som
betalar kontant, för då får man ju pengarna direkt, och det dröjer tydligen en
bra stund innan man får pengar för taxikvittona.

Så ett tips för att inte drabbas av den problematiken är att beställa en taxi.
Det finns ett 020-nummer man kan ringa så det inte kostar något. Numret är:
020-999666. Ringer man från mobiltelefon blir man uppmanad att ange det
riktnummer dit man vill ha taxin.