[uppsalapendeln] Aftonbladets kolumnist Yrsa Stenius: SJ - rätt plats i livet om man är lite småsadistisk

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 05 Oct 2004 15:27:49 +0200

SJ - rätt plats i livet om man är lite småsadistisk

Jag blir inte lätt arg och är sällan ohövlig mot människor, allra minst mot folk som på olika sätt betjänar mig när jag handlar eller uträttar ärenden. Inte ens när jag någon gång blir lite ovänligt bemött brukar jag direkt tappa humöret.
  I fredags emellertid, på en gudsförgäten järnvägsstation i Småland, var det nära att jag hade vrålat ut hela mitt rika förråd av finska svordomar, inklusive könsord, rakt i ansiktet på två oskyldiga damer i SJ:s biljettkassa. Med uppbjudande av alla mina krafter samt min goda finlandssvenska uppfostran, nöjde jag mig med ett något förhöjt röstläge, fula grimaser och ett väsande "vi-u" framviskat för mig själv.

Jag var på väg hem till Stockholm från Kalmar. Rätt nöjd till sinnes efter ett väl mottaget föredrag på Kalmar slott, men stressad på grund av ett brådskande arbete som väntade på mig hemma i bostaden.
  Morgontåget från Kalmar via Alvesta mot Malmö och Köpenhamn sinkas av att tåget från Karlskrona är försenat. Det sistnämnda ska kopplas ihop med det förstnämnda i Emmaboda, Karl-Oskars och Kristinas hemtrakter om ni minns Vilhelm Mobergs Utvandrar-epos.
  Dröjsmålet blir inte långt - ungefär tio minuter. Jag kollar min anslutning från Alvesta norrut och finner att det är bara nio minuters marginal mellan regionaltågets ankomst och avgångstiden för X2000 mot Stockholm. Jag blir inte särskilt orolig. Hela SJ:s uppdrag och affärsidé bygger på, om jag har förstått saken rätt, att tågen väntar in varandra om inte förseningarna är alltför stora.

Nu uppstår förstås några minuters ytterligare fördröjning. Det är enkelspårstrafik på en del av banan mellan Växjö och Emmaboda och förseningen innebär att mötande tåg måste inväntas vid en annan station än den vanliga och väntan blir också aningen längre.
  När vi lämnar Växjö är regionaltåget tre minuter sent i förhållande till X2000 tågets avgång från Alvesta. Jag är fortfarande inte orolig.
  Det knastrar i regionaltågets högtalare och tågmästaren meddelar vilken vagn Göteborgsresenärerna ska byta till i Alvesta. Därefter förklarar hon att trafikkontoret i Stockholm har bestämt att förbindelsen från Alvesta med X2000 mot kungliga huvudstaden bryts.
  Jag fattar först inte riktigt men sedan gör tågmästaren saken utomordentligt klar. Alla resenärer mot Stockholm ombedes uppsöka biljettkontoret på järnvägsstationen i Alvesta för att boka om sina biljetter. Nästa tåg går om två timmar.
  Tåget närmar sig Alvesta station, saktar redan farten. Jag kastar en blick på klockan. Precis nu ska X2000 gå. Regionaltåget saktar ner ytterligare, ett par minuter återstår så är vi vid perrongen.

Då ser vi det, X2000 mot Stockholm, som sakta lämnar bangården. Vi missar det, precis som tågmästaren hade sagt, med tre och en halv minut.
  Vid biljettkassan visar det sig att nästa tåg till Stockholm är fullt. Den som inte vill stå till Stockholm eller fnatta runt bland tillfälligtvis lediga platser får vänta ytterligare en timme.
  Det är nu jag upplever SJ:s behandling av sina passagerare som så oförskämd att jag med möda uppträder civiliserat. På frågan varför Stockholmståget inte väntade får jag det lakoniska svaret att X2000 inte väntar. Punkt.
  Om inte SJ kan ge en vettig förklaring till att tågen vinkas iväg framför näsan på passagerare som sedan blir sittande i timmar på en station utan annan service än en Pressbyråkiosk, tänker jag hålla mig med en egen förklaring:

I alla byråkratier, offentliga såväl som privata, finns människor som klättrar upp i halvhöga beslutspositioner för att njuta av den speciella tillfredsställelse det innebär att ha makt att ställa till det för folk.
  Tänk att vara lite småsadistisk, sitta där i Stockholm en fredag förmiddag och plötsligt fatta att man med ett enkelt telefonsamtal kan beröva en hop resenärer hela deras dag och något av helgen också! Skällen får flickorna i biljettkassan ta!
  Varför skulle man inte göra så? Har man hamnat på rätt plats i livet så har man!

Publicerad: 2004-10-05

GIF image