[uppsalapendeln] Re: Aftonbladets kolumnist Yrsa Stenius: SJ - rätt plats i livet om man är lite småsadistisk

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 05 Oct 2004 17:38:51 +0200

Sara,

> Slutklämmen är skönast.. Och att "Affärskonceptet" X2000 inte väntar
> på vanliga tåg... Jag får gamla härliga sj-obehagsrysningar igen,
> precis när jag hade glömt hur det var.. ;-)

Det kanske var så förut, men det är inte så längre. X2000 väntar precis som alla andra tåg när det är lämpligt. På vissa stationer finns det marginaler i tidtabellen så man kan vänta en stund. Dock inte i Alvesta. Tyvärr är tågen norrut ganska störningskänsliga eftersom det är tät trafik med pendeltåg mellan Mjölby och Norrköping. Är man mer än fyra minuter sen till Mjölby hamnar man efter ett pendeltåg och blir då automatiskt 20 minuter sen till Norrköping.

Så Yrsa har väl rätt i att det passar bra att vara lite småsadistisk. För vad man än gör så blir inte alla nöjda. De två valmöjligheter man har är alltså att låta resenärerna från Kalmar (hur många de nu var, 10-20 kanske) bli tre timmar sena (de får då tillbaka biljettpengarna på restidsgarantin) eller att försena alla resenärer på X2000-tåget (hundratals) 15-20 minuter (ingen får då tillbaka på restidsgarantin eftersom restiden troligen överstiger en timme).

300 personer 20 minuter försenade eller 20 personer 3 timmar försenade. Ni kan ju fundera på hur ni hade gjort. Jag vet vad jag hade gjort. Jag hade låtit X2000-tåget vänta. Tre timmar tycker jag är för lång tid.