[SKRIVA] Re: gammal svensk sf

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 28 Feb 2010 02:39:07 +0100

From: zenzat@xxxxxxxxx
> Tegelbackseländet" varade till högertrafikomläggningen ("dagen H") den 3
> september 1967. Då öppnades nuvarande Tegelbacken och den planskilda
> korsningen mellan tunnelbana, järnväg och gatutrafik. Samtidigt försvann
> spårvagnarna från Stockholms gatubild och Järnvägsparken hade krympt
> betydligt. Den tidigare bebyggelsen runt torget utom Centralpalatset kom att
> rivas och ersättas av kontorshus och hotell. Kronprinsens stall från 1783
> revs och Hotell Sheraton byggdes i hörnet av Vasagatan med entré mot
> Tegelbacken. Revisionsföretaget KPMG och Kanadas ambassad är hyresgäster i
> [...]
  Så här var det (fick jag fram efter litet googling). 1947 byggdes vad som
ansågs vara en provisorisk viadukt för spårvagnar och biltrafik över
Tegelbackens järnvägsspår, viket gav en planskild korsning för bilar och
spårvagnar. Det finns bilder av det och en diskussion om saken på:

http://www.stinsensforum.se/board/mustang-t3078-195.html

  Därmed var "Tegelbackseländet" med järnvägsbommar som stoppade vägtrafik så
fort tåg kom i alla fall provisoriskt löst. Däremot stämmer det att nuvarande
utformning av Tegelbacken (som innebar ytterligare en ombyggnad) är från 1967.
  Och när jag ändå var ute och googlade hittade jag följande blog, med en
gammal medarbetare på Nya Dagligt ALlehanda, som berättar om detta och annat
från äldre tiders Stockholm.

http://hellbom.wordpress.com/2008/02/page/3/

Bl a får vi veta vad en "konk" är. Det är 4 cicero (vilket är ett öängdmåt inom
typografin).