[SKRIVA] Re: gammal svensk sf

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 26 Feb 2010 23:06:12 +0100

From: zenzat@xxxxxxxxx
> Under mitt ständigt pågående arbete med att kartlägga svensk sf har jag just
> hittat en liten pärla från mars 1946. Det året utlystes på
> Stockholms-Tidningens Melodisida en tävling som kallades Framtidskåseriet.
> Följande dråpliga historia vill jag gärna dela med mig till SKRIVA-listan.
  Tack för det! En riktig liten satirpärla, det där kåseriet. Mycket
tidstypiskt och egentligen reflekterande över alla små förtretligheter som var
aktuella 1946...

> Om någon på listan känner till någon okänd sf-novell i någon gammal
> tidskrift, så tipsa gärna mig.´
  Jag vet att dåv Radiotjänst under tidigt 40-tal hade ett radiosamtal om
framtiden, med spekulationer om framtida byggande, teknik, farkoster etc. Det
ligger - om jag inte tar fel, iaf låg det där förut - som ljudfil att hämta och
lyssna av på hemsidan för SR:s nostalgi-web-kanal SR Minnen (som finns
någonstans under www.sr.se). Bl a spekulerade man över att taken i Östermalm
skulle vara fulla av autogiros, som folk använde för att pendla till jobbet...
  Jag tror att du själv har bästa möjliga översikt över vad som kan ha funnits
i sf-novellväg i gamla tidningar och tidskrifter. (Möjligen vet Sam J Lundwall
om gamla "pärlor". Men jag tror inte han svarar på sin E-post, som skall vara
sam.j.lundwall@xxxxxxxxxxx) Jag känner i stort sett bara till att det dök upp
sådana noveller vid denna tid i JVM, Levande Livet och litet här och där av
Vladimir Semitjov. Men det finns säkerligen en och annan sf-novell från
tidigt/mitten av förra seklet som idag är bortglömd. En att fråga kunde kanske
vara Jerry Määttä som skrev den förnämliga avhandlingen Raketsommar (via Google
hittar jag hans E-adress: Jerry.Maatta@xxxxxxxxxxxxx) och gjorde en hel del
forskning i samband med det.

> Tegelbackseländet innebar att trafiken mellan
> Klarakvarteren och Kungsholmen ständigt stoppadesnärbommarna gick ner för
> tågtrafiken mellan Stockholm och Sydsverige. Eländet byggdes borti samband
> med övergången till högertrafik 1967. Så där fick kåsören tji. Förkortningen
> LK i slutet av kåseriet avser så vitt jag kan förstå den dåvarande
> Livsmedelskommissionen. Men här har vi alltså svensk sf-satir á la 1946. Vem
> signaturen B. A. var lär vi väl aldrig får veta, eller ...?
  Nej, "B.A." är nog en ogenomtränglig signatur.
  Jag har för mig att Tegelbakseländet fixades tidigare, någon gång på
50-talet. (Det handlade om att tåg, bilar, spårvagnar etc inte hade planskilda
korsningar.) Typ under 50-talet i samband med att man förband norra och södra
tunnelbanesträckningarna. De första tunnelbanasträckorna man drog gick i norr
till Hötorget och i söder till Slussen, och det tog ett tag innan de förbands -
men i samband därmed ordnade man nog Tegelbackseländet också. Men hur det nu
var med den saken går nog att slå upp

> H. M. Konungen med uppvaktning reste i eftermiddag med raketskeppet 666 A2b
> till Mars för att jaga kroksnabliga titan-ödlor.
  På den tiden trodde man fortfarande att det fanns en viss chans för högre liv
på Mars.

> Bränslekommissionen meddelar att ett större parti kol är att vänta hit från
> Polen inom kort.
  Ang försörjningsläget under WWII. Det var ont om bränsle, och det läget
varade i flera år efter kriget.

> Kolen, som ju inte har någon praktisk användning i atomenergins
> tidsålder
  Atomenergi var väldigt inne... (Och det är den nog fortfarande. Det byggs nu
nya kärnkraftverk världen över. Men tron på atomenergi är inte lika hejvilt
naiv som den var när man först hörde talas om Hiroshima osv.)

> Raketskeppet Viking av Göteborg med last av råskalad potatis på resa till
> Uranus har råkat ut för motorstopp och irrar i omkring i världsrymden utan
> att kunna ta vara på sig självt.
  Föregångare till Aniara?

> I ett stafettrymdlopp i dag på atomskidor segrade Skanörs SK över Pajala SK
> med tiden 4.00306 minuter. Pajala SK fick tiden 4.007 minuter. Distansen var
> 70.000 km.
  Någon som orkar räkna ut hur fort dessa atomskidor for? Sträckan är dock 1
och 3/4 varv runt jorden... På fyra minuter!