[SKRIVA] Re: gammal svensk sf

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 26 Feb 2010 21:07:17 +0100

Tjing
Under mitt ständigt pågående arbete med att kartlägga svensk sf har jag just
hittat en liten pärla från mars 1946. Det året utlystes på
Stockholms-Tidningens Melodisida en tävling som kallades Framtidskåseriet.
Följande dråpliga historia vill jag gärna dela med mig till SKRIVA-listan.
Om någon på listan känner till någon okänd sf-novell i någon gammal
tidskrift, så tipsa gärna mig. Tegelbackseländet innebar att trafiken mellan
Klarakvarteren och Kungsholmen ständigt stoppadesnärbommarna gick ner för
tågtrafiken mellan Stockholm och Sydsverige. Eländet byggdes borti samband
med övergången till högertrafik 1967. Så där fick kåsören tji. Förkortningen
LK i slutet av kåseriet avser så vitt jag kan förstå den dåvarande
Livsmedelskommissionen. Men här har vi alltså svensk sf-satir á la 1946. Vem
signaturen B. A. var lär vi väl aldrig får veta, eller ...?
Bertil Falk
FramtidsKåseriet

Får man tro dagens framtidskåseri så finns det radio om 100 år:

RADIONYHETER 19/3 2046

SVERIGES RADIO - STOCKHOLM. KVÄLLSNYHETER från TT.

H. M. Konungen med uppvaktning reste i eftermiddag med raketskeppet 666 A2b
till Mars för att jaga kroksnabliga titan-ödlor.

Bränslekommissionen meddelar att ett större parti kol är att vänta hit från
Polen inom kort. Det gäller en kvarglömd post från handelsavtalet med Polen
av 1945. Kolen, som ju inte har någon praktisk användning i atomenergins
tidsålder, kommer i stället att användas som byggnadsmaterial för ett
prakttempel som hyllning till 1946 års handelsminister G. Myrdal.

Ett ras inträffade i dag i tunnelbanan Stockholm - Tokio. De materiella
skadorna var jämförelsevis små. Ett hundratal människor omkom.
Tokioexpressen blev 12 sekunder försenad genom det inträffade.

Raketskeppet Viking av Göteborg med last av råskalad potatis på resa till
Uranus har råkat ut för motorstopp och irrar i omkring i världsrymden utan
att kunna ta vara på sig självt. F. 5 bärgningsrymdskepp har gått upp för
att assistera.

K. m:t har förordnat att läkare hädanefter ej må utbildas sedan det visat
sig att professor A. Sprutgalens universallavemang botar alla sjukdomar.
Benbrott o. d., kommer att lagas i s. k. likriktningsmaskin av
specialskolade ingenjörer.

En tjänsteman i VK (välståndskommissionen) som spårlöst försvann för nio år
sedan har återfunnits. Han hade råkat gå vilse i avdelningen för gröna
cirkulär. Han är nu övergeneraldirektör för bemälda avdelning.

Tandläkare Emil Oxelbete från Oxelösund har i dag avlidit i en ålder av 103
år. Därmed har den siste representanten försvunnit från den barbariska tid
då människan hade tänder och huvudsakligen levde på dödade djur och växter.

Övergeneralöverskolstyrelsen har hos regeringen framlagt förslag om att höja
den obligatoriska folkskolan från 43 år till 46 år och 3 månader.

Stockholms stadsfullmäktige beslutade i eftermiddags att de vid ett senare
tillfälle skall besluta vad som möjligen kan göras åt det s. k.
Tegelbackseländet.

I ett stafettrymdlopp i dag på atomskidor segrade Skanörs SK över Pajala SK
med tiden 4.00306 minuter. Pajala SK fick tiden 4.007 minuter. Distansen var
70.000 km.

Slut från TT för i dag.

Så har vi ett meddelande från LK. LK meddelar att från och med i morgon
kommer ändrade normalpriser för månlarver av tredje storleken utan huvud,
och hänvisar kommissionen i övrigt till cirkulär nr XZ 293647B1.

Nyheterna översatta från esperanto av

B. A.

I dag är sista dagen att skicka in nya framtidskåserier.