[SKRIVA] Re: Walesisk kontorstrafik...

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 4 Nov 2008 11:24:49 +0100

Date: Mon, 3 Nov 2008 18:17:17 +0100
> lite på att det de påstår är sant. För övrigt noterar jag att den
> andra engelska meningen saknar en punkt på slutet.
  Men avsaknad av slutpunkt misstänker jag mer har att göra med konventioner
för skyltar. Man brukar inte använda skiljetecken på skyltar.
  Det finns f ö en annan konvention om att man inte använder bindestreck på
bokomslag. Läser man en boktitel som är radbruten:

DEN
STORA
RYMD
RESAN

Beror det i just detta fall inte på engelskinspirerad "sär skrivning", utan på
att man undviker bindestreck på bokomslag.

> [...]
> grekiska och latin under antiken. I grekiskan fanns det bokstäver för
> ljuden S och K (Sigma och kappa) medan det i latin bara fanns den
> gemensamma bokstaven C som alltså varierade i uttal beroende på vad
> som följde efter den. Ett ord som "cyklop" uttalades på grekiska som
> "kyklop", men förvrängdes när ordet lånades till latin.
> Hursomhelst... Om walesiska ska stavas kymriska eller cymriska bberor
> alltså på hur man vill att det ska uttalas. Stavar man cymriska får
> man stå ut med att med att det uttalas "symriska".
> Vilket alternativ som är rätt vet jag inte.
  Såvitt jag förstår är det kymriska på svenska och "cymric" (eller något
liknande) på engelska. Jag brukar också föredra att skriva Kalifornien och
Kanada (inte Californien och Canada). F ö varierar förstås ljudvärdet på i alla
fall "c" i moderna språk (i båfde svenska och engelska kan det bli både "s" och
"k").

Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces.
It's easy!
http://spaces.live.com/spacesapi.aspx?wx_action=create&wx_url=/friends.aspx&mkt=en-us-----