[SKRIVA] Re: Vi bor nog inte i ett hologram...

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 13 Dec 2015 13:43:44 +0100

Rickard:

du själv förklarade att du inte förstår idén om ett holografiskt universum
överhuvudtaget.
Ett tips: bedriv inte debatter genom att misstolka och personangripa. Det är
oseriöst.
Vad jag sade var att jag inte kunde skryta med att förstå teorin ifråga till
100%. Det är INTE samma sak som att säga att man inte förstår "överhuvudtaget".
Att säga att man inte uppnått 100% är INTE detsamma som att ligga vid 0%.
Jag förstår förvisso en hel del av den kosmologiteori Fermilab försökt testa.
Men inte allt till 100%.
Däremot tror jag att du ligger närmare 0% i förståelse.
De kosmologiska ideer saken gäller har inget med filosofi att göra. De
handlar om fysik och matematik. Jag har pluggat både filosofi och kosmologi.
Har du? (Jag har för mig att du pluggade idéhistoria - vilket inte är riktigt
samma sak, mer historik KRING filosofi snarare än Philosophie an sich.)
Det du anför har inget att göra med dagens kosmologiska teorier om universum
som ett hologram. Om någon filosof sade något löst om att "alla delar hänger
ihop" är det knappast en beskrivning av ett holografisk universum à la
Fermilabs. Det är ungefär som att påstå att om någon säger "vatten är vått"
skulle denne ha klarlagt den molekulära strukturen för H2O.
Mycket förenklat kan man säga att det som diskuteras rör högre dimensioner
och projicering. Man tänker sig att det finns fler dimensioner än fyra
(rumsdimensionerna + tiden) vilket f ö är ett fundamenta inom strängteori. Vårt
universum skulle kunna vara en projicering från högre dimensioner till våra
fyra (ungefär på samma sätt som ett hologram som är 2-dimensionellt kan
projicera en 3-dimensionell bild). Bakom detta finns en massa intrikata formler
och beräkningar inom fysik och matematik (där jag må erkänna att min förståelse
inte når riktigt fram till 100%).
Leibnitz, Berkeley, Platon eller någon annan äldre filosof har inte beskrivit
något som kommer ens nära detta, inte på en nivå som når högre än "vatten är
vått".

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och förbered dig för
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2016, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan