[SKRIVA] Re: Vi bor nog inte i ett hologram...

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 13 Dec 2015 16:54:15 +0700

---- On Sun, 13 Dec 2015 05:46:54 +0700 Ahrvid wrote ----

Jag är inte säker på att din beskrivning av teorin(erna) om
holografiska universa är relevant- Det verkar handla om teorier
på ett annat plan, om skillnaden världen/idévärlden (Platon), eller
idealism a la Berkeley.

Detta råkar vara ett av mina specialområde inom idé- och vetenskapshistoria, så
det är bara att snällt lyssna på den förklaring av "den holografiska principen"
som jag skisserar upp. Och ja, denna princip har historiska kopplingar till
idealismen; och som alla vet har vetenskapliga teorier oftast sina rötter i
filosofi. Hur du får in Platons idévärld här, är dock mer än du själv förstår,
liksom du själv förklarade att du inte förstår idén om ett holografiskt
universum överhuvudtaget.

Här har du en grundkurs i ett ämne som du inte vet något om och än mindre
begriper något av: Leibniz och hans "holografiska universum"
https://eclass.upatras.gr/modules/document/file.php/PHIL1878/Leibniz%20Space%20Hologram.docx

"Leibniz was the first holographer": https://goo.gl/MLuMXU

Leibniz som skapare av den holografiska principen: https://goo.gl/9fVVwx

Ett tips, Ahrvid: Argumentera aldrig emot saker du inte vet ett jota om. Det
_finns_ människor som har betydligt större kunskaper och insikter än du själv i
t.ex. filosofi- och vetenskapshistoria.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck * �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).