[SKRIVA] Re: Vi bor nog inte i ett hologram...

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 13 Dec 2015 23:21:39 +0700

---- On Sun, 13 Dec 2015 20:39:58 +0700 Ahrvid<ahrvid@xxxxxxxxxxx> wrote ----

Rickard:
detta är saker som jag specialstuderat på universitetsnivå
Såvitt framgår har du varken läst filosofi eller kosmologi (vilket jag
däremot pluggat).
Idéhistoria är att läsa historik KRING ex-vis sådana ämnen, men inte att
studera
ämnena i sig.

Såvitt framgår är du också direkt skrattretande okunnig om vad idéhistoria är.
När det handlat om specialstudier har jag valt vetenskapshistorisk inriktning.

Jag ska inte göra det mer pinsamt för dig än det rtedan är. Men istället för
att göra bort dig med att grundlöst påstå att jag inte har en aning om
vetenskapshistorien bakom idén om ett "holografiskt universum", så kunde du ha
gått rationellt tillväga och t.ex. argumenterat för att min förklaring av
grundprincipen av hur universum som hologram fungerar, var alltför förenklad
och skissartad. Där skulle du kunna göra en poäng -- under förutsättning att
_du_ visste vad du talade om. Det är dock enkelt att förstå hur principen för
hologram överensstämmer med Leibniz idé om att tid, rum, naturlagar, materia
och våra psyken egentligen är ett slags skenbild skapad av relationerna mellan
oändligt små, immateriella "elementarpartiklar".

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck * �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).