[SKRIVA] Re: Undran om dubbelnamn

  • From: Ulf Berggren <ulfb@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 1 Dec 2007 15:27:23 +0100 (MET)

 gittans@xxxxxxxxxxx skrev:

>> Ja, de är unika för Sverige.
> De finns i Finland också, förmodar jag.

Ja, Finland var ju en del av Sverige när namnen uppkom.
Det finns vissa skillnader, som att andra ändelser är vanligare i
Finland, typ -backa.

>   Kan det ha inspirerats av att biologin var på ropet i Sverige på
>   1700-talet, genom till exempel Carl von Linné

Nej, naturnamnen uppstod som sagt redan innan, även om de blev
vanliga först i början av 1700-talet.

>   Innan -sson namn blev släktnamn var det väl också brukligt att kvinnorna
>   kallade sig -dotter?

Ja.
Sånt här kan f ö vara viktigt att känna till om man vill skriva en
historisk novell/roman som ska vara trovärdig.
Många historiska romaner faller på okunskap om namnskicket.

>   Jag undrar om det finns någon som har ett -dotter namn som släktnamn?

Idag gör det förmodligen det tack vare namnlagen från ca 1980.

Ulf Berggren