[SKRIVA] Re: Undran om dubbelnamn

  • From: gittans@xxxxxxxxxxx
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 24 Nov 2007 20:16:58 +0100

On Sat, 24 Nov 2007 00:42:21 +0100 (MET), "Ulf Berggren"
<ulfb@xxxxxxxxxxxxxx> said:
> Ja, de är unika för Sverige. Dvs. det kan finnas något enstaka exempel i
> Danmark/Norge, men det är i så fall snarare på grund av svensk påverkan.

De finns i Finland också, förmodar jag.

> Konstruktionen blev vanlig omkring år 1700, och under 1700-talet togs
> sådana namn av många hantverkare. Ibland valde de dock istället namn
> som hörde ihop med själva hantverket. Typ Jernström för smeder.
> Fast för trädgårdsmästare blev det då ändå naturnamn...

Kan det ha inspirerats av att biologin var på ropet i Sverige på
1700-talet, genom till exempel Carl von Linné (apropå
Linné-jubileumsåret)?

> De nya grupper som tog släktnamn på 1800-talet var först de som flyttade
> till städer och först senare vanliga bönder o dyl på landsbygden.

Innan -sson namn blev släktnamn var det väl också brukligt att kvinnorna
kallade sig -dotter? I stället för Svensson, blev det Svensdotter.

Jag undrar om det finns någon som har ett -dotter namn som släktnamn?

/  Birgitta Svensson  :
/ gittans@xxxxxxxxxxx :

--
http://www.fastmail.fm - Does exactly what it says on the tin