[SKRIVA] Re: Satiren som ingen kommer att skriva

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 14 Aug 2013 18:02:06 +0200

From: 70264andersson@xxxxxxxxx
> Inte dyra. Däremot arbetsintensiva.
  Såvida man inte använder gratis slavarbetare är "arbetskintensiv" ett
kriterium för att något också är dyrt... Men nu är bevattning dyrt också t ex i
anläggningar och tllförsel (att  bygga långa ledningar, bevattningsanläggningar
osv).
> Det tror jag inte. Har inte läst någonstans att det skulle vara så.
  På en kompost slänger man litet vad som helst. Det är inte optimerat för att
tillföra just de ämnen enjord behöver, utan det blir slumpmässigt. Konstgödsel
komponeras avsiktligt för att tillföra exalt rätt näringsämnen. Det kommer
alltid att vara mycket effektivare.

> man t o m nu lyckats kompostera avföring.
  Lika epokgörande som den som triumferande utropade att han upptäckt att
vatten är vått... Skit har alltid varit gödsel. Bönder har i alla tider spritt
koskit på fälten.

> Varför är det så fel om en vänsterpartist eller en miljöpartist bor i
> Stockholm?
  Det är hyckleriet jag vänder mig emot. De säger sig måna om "naturen" och kör
4WD-stadsjeepar. De påstår sig måna om världens fattiga men bor själva dyrt.

> då kan du inte begära att andra skulle göra det valet.
  Jag är inte rödgrön-sympatisör, även om jag iofs nog lutar åt det mer
fattiga. I det jag anför finns inget hyckleri.

> Men är inte visioner om evig tillväxt en lika stor utopi?
  Som jag svarat redan tidigare är det inte frågan om "evig tillväxt". Däremot
kan vi mycket väl ha tillväxt under *överskådlig tid* (= kanske ett par
generationer). När tiden vi kan överskåda har gått, finns helt nya generationer
människor - och de bör då få bestämma. Vi behöver tillväxt under överskådlig
tid för att lösa världens fattigdomsproblem, och inga resurser på jorden "tar
slut" i den mening miljörörelseen predikar.

> Många gnäller på betongförorterna, men faktum var ju att sossarna faktiskt
> byggde bort bostadsbristen i o m miljonprogrammet. Man
> kan diskutera rätt och fel där, men de gjorde åtminstone något.
  Samtidigt rev de stora bitar av stadskärnorna och förstörde enorma
kulturvärden. Det har nyligen gått historiska program om de enorma rivningarna
i såväl Stockholm, som Göteborg och Malmö.
  Och miljonprogrammet var felplanerat. Man skulle ha förtätat i kärnor och
närförort och inte slängt ut betonglådor på vischan med långa pendelavstånd.
Man kunde ha gjort ett "miljonprogram" enligt det senare och avstått från det
förra.

> Det stora problemet med alliansen är ofast inte att de gör fel, utan

> att de faktiskt inte gör något alls för att lösa samhällsproblem.
> Kollektivtrafiken, bostadsbristen, arbetslösheten, sjukvården...
> De är alldeles för passiva. Deras enda intresse verkar vara att sänka skatter.
  Skattetrycket är ett enormt samhällsproblem. Det har sänkts litet grand (så
att vi numera "bara" är tvåa i skattetrycksligan efter Danmark) men inte alls
tillräckligt. Att människor får mer resurser att själva bestämma över löser
många problem. Men i allmänhet tycks Alliansen göra ungefär som sossarna alltid
gjort, så Löfven är ingen lösning - skulle man tycka Alliansen gör fel, får man
med Löfven bara ännu mer fel.
  Felet är att tro att människors problem löses med politik. Att allt skall
styras uppifrån av kortsiktiga dumskallar till politiker. Får människor mer att
bestämma över sina egna liv hittar de bättre lösningar.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /
YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.01.07)