[SKRIVA] Re: Satiren som ingen kommer att skriva

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 8 Aug 2013 01:27:49 +0200

Robert A:
 > Visst måste man äta mer, men är det så stor skillnad?
  Det handlar inte om att veggisar måste "äta mer", utan om att de mycket
noggrannare måste avväga vad de äter så de inte får brist på viktiga
näringsämnen.
> Det mesta tycks faktiskt gå om man bara vill. I sahel (halvöken) lyckas de ju
> faktiskt odla med anpassade metoder. Kan det
> växa gräs på ett ställe så går det nog i princip att odla, även om det kanske
> inte är någon optimal mark rent kommersiellt. Men för
> husbehov så bör det ju gå, om man bara anstränger sig (mycket).
  Att försöka odla där förutsättningarna är dåliga brukar medföra stora
kostnader och extraarbete, t ex för att driva konstbevattning. Dessutom blir
utbytet sämre. Det kan vara svårt att motivera med tanke på att produkterna
blir mycket dyrare och sålunda osäljbara (det som blir för dyrt går ju inte att
sälja).
  Det är inte sant att man kan odla var det än må växa gräs. Gräs (eg en massa
olika arter) är något av det mest tåliga som finns, bl a för att det är massor
av olika arter - om det inte passar för en art, tar en annan gräsart över.
  Gräs växer fint på Grönland, iaf längs kusterna. Men tror du att nordborna
som under vikingatiden koloniserade ön lyckades odla särskilt mycket?

> Det hade kunnat gå till gödsel istället och berika grödorna som i sin tur
> hade kunnat ge föda.
   Man kan inte slänga vad som helst på marken och tro att det är "gödsel". Och
varför skulle man göra det när konstgödsel finns, effektivare, billigare och
mer lätthanterligt! (Det är f ö inte sant att konstgödsel skulle utarma
jordarna. Vi har konstgödslat i 100 år, och de jordarna är de mest produktiva i
världen - fortfarande! Konstgödsel är en noga avvägd blandning av alla
näringsämnen som behövs, främst kväve och fosfor men även annat.)

> Frågan är om vi inte äter alldeles för mycket kött egentligen
  Det får du fråga dig själv och så får du tillämpa ditt svar på ENBART dig
själv. För mig synes det vedervärdigt om någon eller några uppifrån skall
bestämma vad "vi" skall äta. Låt alla få bestämma det själva.

> Förr åt man inte alls lika ofta kött
  Pga fattigdom. De som hade råd åt mer kött - och intressant nog tenderade de
att leva längre också. Övriga dog som flugor vid 35-40 års ålder.

> Vi äter alldeles för mycket salt och socker.
  Den som vill äta "för mycket" salt och socker bör få göra det, även om det nu
skulle vara onyttigt, utan att någon uppifrån kommer med förbud och pålagor och
skall styra och ställa med vad människor äter.

> Vi sitter nog fast i en slags lyxfälla allihopa...
  De som sitter i lyxfällan är miljöpartiets kärntrupper på Södermalm, med sina
dyra bostadsrätter och bensinslukande stadsjeepar. Det är den övre medelklassen
som har sitt på det torra och mer än det, som hycklar fram ett
"miljömedvetande" som något sorts avlatsbrev.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /