[SKRIVA] Re: Satiren som ingen kommer att skriva

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 9 Aug 2013 13:52:37 +0200

From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
>  Att försöka odla där förutsättningarna är dåliga brukar medföra stora
> kostnader och extraarbete, t ex för att driva
> konstbevattning.

Verkar som om det går att lösa genom att istället se till att vattnet används
på effektivast möjliga sätt. Genom olika slags
metoder... I fattiga länder förstås. I rika länder
så finns inget incitament (för att använda fikomspråk) till att göra något
sådant eftersom det kräver så mycket mer arbete.

Att låta djur beta i halvöken eller i mycket magra jordar brukar förstöra
jorden ännu mer, tills det bara blir öken.

>  Det är inte sant att man kan odla var det än må växa gräs. Gräs (eg en massa
> olika arter) är något av det mest tåliga som finns,
> bl a för att det är massor av olika arter - om det inte passar för en art,
> tar en annan gräsart över.

Inte rakt av, men magra jordar kan ju förbättras med olika sorters metoder. Men
det mest lämpliga tycker jag själv är att lämna
jorden ifred och låta naturen ta över. Då går allt automatiskt.

>  Gräs växer fint på Grönland, iaf längs kusterna. Men tror du att nordborna
> som under vikingatiden koloniserade ön lyckades odla
> särskilt mycket?

Det går såklart inte att göra på samma sätt i Grönland som i Sverige. Där är
det väl främst havet som gäller om man ska skaffa föda.

>   Man kan inte slänga vad som helst på marken och tro att det är "gödsel".

Nästan allt organiskt kan bli gödsel om det först komposteras.

>Och varför skulle man göra det när konstgödsel finns, effektivare, billigare
>och mer lätthanterligt! (Det är f ö inte sant att
>konstgödsel skulle utarma jordarna. Vi har konstgödslat i 100 år, och de
>jordarna är de mest produktiva i världen - fortfarande!
>Konstgödsel är en noga avvägd blandning av alla näringsämnen >som behövs,
>främst kväve och fosfor men även annat.)

Att skapa gödsel från avfall borde vara billigare än att köpa gödsel.

>  Det får du fråga dig själv och så får du tillämpa ditt svar på ENBART dig
> själv. För mig synes det vedervärdigt om någon eller
> några uppifrån skall bestämma vad "vi" skall äta. Låt alla få bestämma det
> själva.

Att ha en åsikt är inte samma sak som att bestämma över andra.

>  Pga fattigdom. De som hade råd åt mer kött - och intressant nog tenderade de
> att leva längre också. Övriga dog som flugor vid
> 35-40 års ålder.

Förr i tiden dog de flesta av olika sorters sjukdomar eller att de slet ut sig
(överansträngde sig). Rosfeber, tandinfektion,
lunginflammation, komplikationer vid förlossningar, osv, osv... Det är inte
något som påverkas av
kosten. Om de nu inte åt ensidigt eller svalt, men det är ju en annan sak. Då
handlar det ju mer om brist på föda än om vilken föda
som man åt.

>  Den som vill äta "för mycket" salt och socker bör få göra det, även om det
> nu skulle vara onyttigt, utan att någon uppifrån
> kommer med förbud och pålagor och skall styra och ställa med vad människor
> äter.

Jag menar i betydelsen vad som är bra för oss. Vi äter förmodligen mer kött,
socker och salt än vad som är nyttigt för våra kroppar.
Naturligtvis vill jag inte ha något förbud, och det tror jag inte ens
miljöpartisterna vill.

>  De som sitter i lyxfällan är miljöpartiets kärntrupper på Södermalm, med
> sina dyra bostadsrätter och bensinslukande stadsjeepar.
> Det är den övre medelklassen som har sitt på det torra och mer än det, som
> hycklar fram ett "miljömedvetande" som något sorts
> avlatsbrev.

De har väl inte så stort val, om de vill ha någonstans att bo. Det är dyra
bostadsrätter som gäller... Vad ska de göra åt det? Bo på
gatan? De måste (som alla andra) spela med och leva efter de förutsättningar
som finns i samhället. Men de kan ju ha åsikter och
visioner om ett annat, bättre slags samhälle i alla fall.
Det är ju alliansen som styr, och alliansen gillar avregleringar av
bostadsmarknad och annat. Bostadsbristen innebär att priser på
boende trissas upp. Allianssympatisörer brukar ju tycka det är bra med fri
hyressättning och annat, men det betyder ju att
priserna oundvikligen drivs upp. Tillgång och efterfrågan...

/R