[SKRIVA] Re: Satiren som ingen kommer att skriva

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 9 Aug 2013 17:41:36 +0200

Robert A:> Verkar som om det går att lösa genom att istället se till att
vattnet används på effektivast möjliga sätt. Genom olika slags
> metoder  Sådana metoder brukar vara dyra och arbetsintensiva.

> Att låta djur beta i halvöken eller i mycket magra jordar brukar>förstöra
> jorden ännu mer, tills det bara blir öken.
  Halvöknar mår nog inte bra av betande, men magra jordar brukar inte försämras.

> [...]

> är mindre näringsrikt (och det tar tid och arbete också att kompostera). Men
> det kan bli dyrare iom att det är ineffektivare. Om 1 kg kompostgödsel kostar
> hälften (inkl allt arbete också) jfr 1 kg kostgödsel, men ger bara 1/3 av det
> senares effekt, är konstgödslet billigare.

> De har väl inte så stort val, om de vill ha någonstans att bo.  Miljöpartiets
> kärntrupper har det *mycket* enklare att välja en hyresrätt i någon
> fjärrförort. De blir mycket billigare och är enklare att få. Så val har de.

> De kan ju ha visioner om ett annat, bättre slags samhälle i> alla fall.
  Vad jag är emot är hyckleriet. Typiskt sett är miljönisseriet övre medelklass
i västvärlden. Det sitter i gyllene elfenbenstorn och *har mage* att predika
för alla andra om vad de skall göra och att de "bara förstör miljön". En fattig
indisk bonden ger blanka hundan i Birger Schlaugs svammel om att "nolltillväxt"
skulle vara en bra idé.  F ö är just utopiska "visioner om ett bättre samhälle"
problemet. Det är sådana "visioner" som står i de sagoböcker som kallas
partiprogram och som politiker har för sig att de skall införa över folks
huvuden.

> Det är ju alliansen som styr, och alliansen gillar avregleringar av
> bostadsmarknad och annat. Bostadsbristen innebär att priser på
> boende trissas upp. Allianssympatisörer brukar ju tycka det är bra med fri
> hyressättning och annat, men det betyder ju att
> priserna oundvikligen drivs upp. Tillgång och efterfrågan...
  Nja, det är sossarna som styrt för det mesta under efterkrigstiden och som
skapat både bostadsbrist och det misslyckade (socialt, arkitektoniskt,
geografiskt etc) s k miljonprogrammet. Priserna på bostäder stiger för att
konkurrensen satts ur spel genom bygg-, plan- och hyresregleringar.  Jag har
varit inne på det tidigare, men man (= mest sossarna) skulle från början ha
gjort annorlunda. Man skulle t ex ha skippat det här att slänga ut betonglängor
i förorter långt bort (och förtätat city och närförort). Då skulle utbudet av
bostäder nära stan ha varit större och priserna lägre. Man skulle ha låtit bli
programmet att förinta ettor (som regelmässigt slogs ihop till tvåor). Då
skulle det finnas fler studentbostäder eller förstabostad åt den som vill
flytta hemifrån. Man införde en oerhörd byråkrati för byggande, vilket drar upp
kostnader och gör att det byggs för litet och för sent. Det finns massor att
nämna om misslyckande och feltänk.  En nedreglerad (behöver inte vara helt
AVreglerad) marknad hade nog löst saken bättre. När utbud och efterfrågan möter
varandra utan att någon sitter ovanpå och försöker manipulera det blir
resultatet bättre. Det finns nästan inget i Sverige som varit så mycket
planekonomi som byggande och bostäder, och naturligtvis har det gått åt pipan
(för planekonomi funkar mycket illa). Alliansregeringen har naturligtvis inte
på 1,5 mandatperiod kunnat göra mycket åt det, för det här är saker som är som
en superdupertanker som tar *mycket* tid att vända.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)