[SKRIVA] Re: SV: [SKRIVA] Den svenska fattigdomsgränsen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 28 Jun 2013 03:01:44 +0200

Robert A:
> [...]
> till Stockholm, och det byggs bara några tusen nya bostäder/år. Man måste
> bygga mer, tätare och billigare. Ett problem är en oligopolliknande
> situation, med 3-4 helt dominerande byggbolag. Ett annat enormt byråkratisk
> bygglagstiftning.
>En del har också stora problem med myndigheterna, som
> under alliansens "styre" blivit alltmer omänskliga och drakoniska
> paragrafryttarklubbar som trots
> "frihetssnacket" tillgriper mycket tvångsåtgärder och inte låter folk>
> bestämma själva hur de vill leva sina liv.
  Tja, man kan nog bli besviken på Nya Moderaterna. De har helt enkelt tagit
över sossarnas idé om den allenarådande staten (=allenarådande byråkratin).
Alliansen har tillsatt utredningar om att minska byråkratin för t ex
småföretagare, som inte kommit fram till någonting alls. Jag har läst många
debattartiklar om saken. Det finns ingen vilja alls att minska statlig
byråkrati. Det enda man kan säga är att sossarna inte lär vara villiga att göra
annorlunda - det var ju i princip de som byggde upp systemet.
> [...]
> ty byråkrati, paragrafer och blanketter är helt enkelt det konkreta uttrycket
> för den politiska makten och dess toppstyrning. Och det är antitesen till
> folks rätt att bestämma *själva*.  Idag lär Sveriges alla lagar,
> förordningar, föreskrifter o dyl ta upp ca två järnvägsvagnar, mätt i
> utskrifter på papper. För 100 år sedan rymdes allt sådant på en handtralla.
> Vi har en paragraftillväxt på drygt 2%/år, vilket är vad som krävs för en
> tillväxt på faktorn 10 på 100 år. 2113 kommer byråkratins mekanismer mätt i
> papper att kräva ett helt, långt tågsätt!  Vi drunknar i papper och
--Ahrvid
Ps. Jag har sett på en del egna inlägg att Microsofts radtolkning är långt
ifrån idealisk. T ex feltolkning av styckebyten, så att mina kommentarer lagts
direkt efter en citerad text utan nytt stycke. (Naturligtvis har jag styckebytt
korrekt vid skrivandet, men det är svårt att göra något åt fel som beror på
programvaran.)
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)