[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] SV: [SKRIVA] Den svenska fattigdomsgränsen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 26 Jun 2013 13:30:08 +0200

Den 26 juni 2013 12:52 skrev Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>:
> Jag påstår dock inte att något fungerar perfekt här;
> människor som behöver tillägg för t.ex. mediciner kanske inte får det,
> eftersom det faller på en inkompetent socsekreterares "individuella
> bedömning". Ibland är byråkrati att föredra framför "bedömningar", och
> inkompetens finns det alltid mer av än man vill tro.

Med detta sagt vill jag understryka att problemet fortfarande inte är
fattigdom, utan att socialkontor och socsekreterare ofta inte fungerar
så bra som de borde göra. Det är där problemen finns och ska åtgärdas,
inte genom falsk vänsterpropaganda om svensk misär och u-landslik
fattigdom som ska tas bort genom höjda socialbidrag och minimilöner.
Socialbidragsnivåerna med tillägg är bra som de är, bara folk får vad
de har rätt till.

För övrigt leker jag med tanken på medborgarlön som skulle motsvara
socialbidrag/existensminimum. Bara genom att slippa ansöka och få sitt
privatliv granskat av en socialsekreterare skulle mycket av skammen
och illamåendet -- liksom stigmatiseringen och fördomarna från
omgivningen -- försvinna för dem som saknar arbete och försörjning.
Det var för övrigt en av tankarna bakom allmänna barnbidrag; om alla
mammor fick dem utbetalade oavsett behov blev det ingen skam att få
det, och ingen skulle undvika att ansöka om det bara för att slippa
skammen. Men på något sätt måste ju medborgarlön jämkas med med de
inkomster och löner som personen får, men det kan ju göras
schablonmässigt.