[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: SV: [SKRIVA] Den svenska fattigdomsgränsen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 28 Jun 2013 03:26:56 +0200

Den 28 juni 2013 03:01 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Bostadsbristen är ett jätteproblem. Det lär flytta in 30 000/år till
> Stockholm,
> och det byggs bara några tusen nya bostäder/år. Man måste bygga mer,
> tätare och billigare. Ett problem är en oligopolliknande situation, med 3-4
> helt dominerande byggbolag. Ett annat enormt byråkratisk bygglagstiftning.

Det har så länge jag kan minnas alltid varit ett "jätteproblem" med
bostäder i Stockholm; en av flosklerna på 90-talet var att man måste
stå så länge i bostadskö, att man borde skriva in sig redan som
nyfödd... Jag sökte aldrig lägenheter där, eftersom de var för dyra,
men enklare lösningar som studentkorridor eller att bli inneboende var
sällan några problem att hitta. De sista tio åren var jag inneboende
med kokvrå och egen ingång i en villa i Saltsjö-Boo, i praktiken en
lägenhet. Det kostade 1600 kr/mån i början, på slutet (för fem år
sedan) 2400 kr/mån. Litet, trångt och mörkt, och de sista åren mer
likt ett lager än en lägenhet, men det var också ett val jag gjorde.