[SKRIVA] Re: SV: Din Teknik

  • From: "Bruce Harris" <nitro2k01@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 11 Apr 2007 00:33:24 +0200

Jaha, så var "Göhran" i farten igen.

On 4/10/07, Göran Jansson <goran_ja@xxxxxxxx> wrote:

--- Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxxx> skrev:

>    Tidsspaningen handlar om att man idag förmodligen
> sällan kan skriva om
> ny teknik och vetenskap utan att toucha datorer och
> IT. Är det någon ny
> teknisk uppfinning - så visst finns datorer där.

Det är sant. Datorer finns överallt, och idag finns
mobiler överallt också.
... och IP-nummer.

>    Men den nostalgiska återblicken handlar om att
> tekniktidningar var
> annorlunda förr - och kanske "bättre" förr.

Vetenskapsprogrammen på TV var inte bättre förr. De
gamla Tekniskt Magasin där Erik Bergsten snubblade sig
genom termnologin var inte alltid så bra. Idag är de
programmen bättre (men de bra programmen är inköpta
utomlands och inte gjorda av SVT).
På gott och ont så passar inte svenska så bra för tekniktermer. Det
var kanske lättare att smyga in utländska termer i en text, men för TV
fanns det nog en stolthet i vägen för att använda utländska termer på
den tiden.

>(Jag har t o m
> ett nummer av en teknisk/vetenskaplig tidskrift från
> ett amerikanskt
> marinforskningsinstitut, där det i en halvlång notis
> *avisseras* att
> ryssarna planerar att skjuta upp en artificiell
> satellit. Sputnik var
> ingen överraskning för dem i branschen - notisen var
> från innan uppskjutningen.)

Intressant...
Intressant är det också att nu behövs det inte en satellit för att
spåra ett elektroniskt brev. Det är bara att kolla i MIME-huvudet och
upptäcka huruvida IP-adresserna är desamma.
Fastmail har den goda vanan att dölja käll-IP't, precis som gmail som
jag använder. Men jag är ändå övertygad om hur det ligger till med
"gittans".

>    Kemi spelade en stor roll i teknik/vetenskap för
> 50+ år sedan.

Men idag är allt "kemiskt" livsfarligt. Det och det
"orsakar cancer" skriver tidningarna.
Att allt "kemiskt" orsakar cancer påstår knppast någon tidning. Att
det finns kemikalier som ökar risken för cancer råder det inget tvivel
om. Problemet ligger snarare i att tidningarna griper varje halmstrå
de kan för att sälja lösnummer, genom att t ex överdriva och feltolka
forskningsresultat.

>    Men vi skall inte tro att populärvetenskapen nu
> och för all framtid bara
> kommer att handla om IT. För mig verkar det
> uppenbart att *bioteknik*
> nafsar i hälarna.

Det kommer säkert en proteströrelse mot det också. Vi
människor har redan genmodifierat mat i tusentals år.
Det är ju vad man gör via urval och växtförädling. Men
om man snabbar upp växtförädlingen blir det plötsligt
farligt.
Fast DNA-modifiering *är* ju just bioteknik. Och DNA-modifiering
handlar inte bara om att snabba upp processen utan också byta ut hela
mekanismen.
Det finns mycket kritik mot DNA-modifiering, här är ett exempel.
Grödor som har gjorts resistenta mot något bekämpningsmedel kan sprida
sina gener (Och därmed resistensen) till ogräs. Bioföretagen är
förstås inte dummare än att de har insett det, och har inaktiverat
parningsmöjligheterna för gördorna. Trots det kan grödorna ändå
teoretiskt sett sprida sitt DNA till ogräs. (T ex genom att det sker
en mutation i enstaka från som åter aktiverar parningsfunktionen)

Bio/nanoforskarna i tävling mot datorforskarna, öga
mot öga... Det blir ett intressant lopp.
Inte då. Bio- och nano-forskare behöver algoritmer från dataforskare,
(Vilket är ett mer korrekt uttryck i detta fall) och dataforskare som
behöver beräkningskraften från nano-datorer. (Nano-datorer inneär inte
nödvändigt betyda kvantdatorer, utan även datorer med kisel etsat med
några tiotals nanometer faller in i kategorin)

Love. /Bruce Harris

--
-----BEGIN 2ROT13 MESSAGE-----
Low Bitrate Netlabel: <http://f-label.tojt.net/>