[SKRIVA] Re: [SKRIVA] e: [SKRIVA] Wiehe sur på ABBA. Igen.

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 12 Jul 2013 19:00:46 +0200

Den 12 juli 2013 18:24 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Inetrvjun har aldrig översatts till engelska, och har enbart och sällan
> spritts i *enstaka bisatser* någon gång i en debatt med max 25-50
> pers.

Jo, det har den, bl.a. i den stora fanzineantologin "Sverifandom in
the 80's". Där nämns också att den översattes och publicerades på
engelska redan från början (vilket föranledde Sam J att dementera
påståendena i engelska fanzines).

> Sven Christer Swahn skrev och tackade för den långa intervjun, för
> att det var intressant att kontemplera Sam J:s mentala förmågor.

Just det, och detta var under den period då det var som allra mest
poppis att mobba Sam J.

Vad gäller Sven Christer Swahns egna mentala förmågor kan jag berätta
att han själv var minst sagt gaggig de sista åren -- en utmärkt
författare innan dess, ska dock påpekas. Han skickade mig en samling
nyskrivna spökhistorier som är bland de mest förvirrade jag läst,
språkligt sett, och satte mig i en mycket svår sits hur jag på bästa
sätt skulle refusera den. Mannen hann dock glömma bort novellerna och
därefter kola vippen. Så där fick han å Lundwalls vägnar, om än
postumt.