[SKRIVA] e: [SKRIVA] Wiehe sur på ABBA. Igen.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 12 Jul 2013 18:24:47 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Jag sympatiserar inte med Sam J:s politiska åsikter, men när det
> gäller dessa märkliga uttalanden (gjorda vid ölglasen på en
> sf-kongress, alltså i praktiken sf-partyn och sf-fester) så ska de tas
> för vad de är.
  Intervjun gjordes inte på en sf-kongress eller liknande. Utan på restaurang
Prinsen, Biblioteksgatan, 1979, i ett separat möte just för för att göra en
intervju. (Medintervjuare var en
Välkänd-Struntpratare-Med-Överuppblåst-Ego-Som-Du-Känner-Till, och då syftar
jag inte på Sam J. Intressant alltså att en än värre skitsnackare fanns med...)
  Jag har förstås mött Sam J många gånger (även om han sedan några år dragit
sig en smula tillbaka). Han har alltid uttryckt åsikter liknande de framförda.
Jag blir inte alltid klok på hr Lundwall, det verkar dock som att han gllar att
provocera - men ändå står bakom det provokativt framförda. Han och kompisarna
Harrison och Aldiss hade liksom sitt lilla gäng och sade ofta saker negativa
för USA, positiva för Östblocket.
  Att så ordagrant det gick återge Sam J:s uppfattningar i div kulturfrågor är
inte mobbing (som är att angripa en person, inte personens åsikter). Han har
dessutom inte i grunden ändrat på åsikterna (att döma av vad han t ex har
skrivit ofta i JVM-ledare).
  Jag tycker att Sam J är en charmerande person. Lätt att ha att göra med.
Kanske litet ytlig och den som svänger sig hit och dit. Men uppfattningar han
framfört om sf, fantastik, kultur m m har ofta varit besynnerliga.

>och sprida en helt oseriös intervju världen över för att framställa Sam J
>som en förvirrad fnoskpelle, är i sig bara mobbing.
Inetrvjun har aldrig översatts till engelska, och har enbart och sällan spritts
i *enstaka bisatser* någon gång i en debatt med max 25-50 pers.
  Men den blev klassisk i Den Lilla Världen. Gick i ett halvår som följetong i
Vheckans Ävfentyr (föregångare till SFJ) med kanske 100 läsare. Sven Christer
Swahn skrev och tackade för den långa intervjun, för att det var intressant att
kontemplera Sam J:s mentala förmågor. (T ex: det är helt enkelt struntprat att
påstå att "det finns bara tre bokhandlar i New York.")

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /