[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] e: [SKRIVA] Wiehe sur på ABBA. Igen.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 12 Jul 2013 19:34:56 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Jo, det har den, bl.a. i den stora fanzineantologin "Sverifandom in
> the 80's". Där nämns också att den översattes och publicerades på
> engelska redan från början
  Det var väl den en viss Holger E gjorde. Men såvitt jag minns just korta
utdrag. Och inte blev den särskilt spridd heller, för han hade suttit och
puffat fram en jättevolym på 100+ sidor - som han sålunda inte hade råd att
trycka i så många ex. Undantaget att han manuellt transporterade den till
ConFiction i Holland (och räkna ut vad vikten blir). Han hade kanske 30-50 ex
med sig och försökte sälja dem, men inte många gick åt. Det jag säger om
begränsad spridning gäller. (Undantaget att HE vad jag minns aldrig frågade mig
kring upphovsrättsfrågan. Intervjuaren, inte den intervjuade, har copyright
till intervjuer.)

> [...]

> poppis att mobba Sam J.  Sam J var en kraftfull figur i svensk sf. Han
> klarade "mobbing" bra. Det var liksom mest småkommentarer.

> Vad gäller Sven Christer Swahns egna mentala förmågor kan jag berätta
> att han själv var minst sagt gaggig de sista åren -- en utmärkt
> författare innan dess, ska dock påpekas. Han skickade mig en samling
> nyskrivna spökhistorier som är bland de mest förvirrade jag läst,
> språkligt sett, och satte mig i en mycket svår sits hur jag på bästa
> sätt skulle refusera den. Mannen hann dock glömma bort novellerna och
  Tja, där kanske  du har rätt. Jag tror jag mötte Swahn senast under sent
90-tal då han gästade en uppsalacon. Då var han helt klar i skallen. Han dog
2005. Men han var en delvis "experimentell" författare och skrev kanske
spökisar som var svårtolkade mot slutet. Jag har sett en hel del
"modernistiska" verk som kan uppfattas som helt koko. De kanske inte var det.
De kanske var det. Svårt att veta. (Men jag kan inte säga något om Swahns
mentala förmågor de sista åren. Och det spelar ingen roll för att han 25 år
tidigare gillade intervjun med Sam J.)

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /