[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Wiehe sur på ABBA. Igen.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 12 Jul 2013 17:15:54 +0200

From: zenzat@xxxxxxxxx
> På kvällen när mörkret sänkte sig över denna stad så spelades Money
> Money Money och andra ABBA-låtar så att det ekade mellan bergstopparna. Det
> var en fröjd att se buddhistmunkarna skutta i takt med musiken.
  Fascinerande att buddhistmunkarna gungade med. Jag har fått intrycket att
buddhister är ganska "open minded" (även om de i grunden har en religiös
världsbild - heja Björn Ulvaeus!).
  Kolla upp Salma & Sabinas indiska ABBA-covers! En finns som sagt på:

http://www.youtube.com/watch?v=RH6eOCQJGhs

> Att anklaga ABBA

> för att inte ha demonstrerat i sina låtar mot Vietnamkriget är patetiskt och
> fanatiskt, värdigt en politruk. Hur var det för resten. När krävde
> politrukerna på vänsterkanten att muren skulle rivas? Grandet och bjälken!!!
  Medhåll. Problemet var att många på den kanten GILLADE kommunististdiktatur.
"Proletariatets diktatur", KGB och allt sådant. Obegripligt. Naivt.

--Ahrvid

Ps. Många i sf-världen gillade också Sovjet och hatade USA. Jag gjorde en
intervju med Sam J Lundwall där han hävdade att Sovjet hade världens största
sf-magasin (ungkommunistorganet, iofs miljoner i upplaga men hade bara gjort
ett enstaka fantastiknr) och att USA:s sf-värld var en bluff för att "Harlan
Ellison satt och auktionerade ut alla Hugo-priser) och "det finns bara tre
bokhandlar i New York, riktiga bokhandlar med A-sortering". Allt i USA var
dåligt, allt i Östblocket bra.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /