[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Var Mona-Lisa världens första 3D-bild?

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 9 May 2014 21:45:56 +0200

Rickard:
Ahrvid, refererar; och där är de mer fnoskiga spekulationer om rödgröna
glasögon utelämnade. Där blir det ännu mer uppenbart vad 3D-effekten
beror på, eftersom artikeln bara redogör för att de olika målningarna
måste ha gjorts sida vid sida, från ett något annorlunda perspektiv
gentemot varandra.<<
  Jag tycker att det är ungefär lika fascinerande att det gjordes en *andra*
Mona-Lisa - samtidigt!
  Man borde göra en teknisk undersökning av färgen för att avgöra om Prado-Lisa
är från Leonardos tid. Med Kol-14 kan man ringa in tiden på några decennier
när. Genom att undersöka färgpigment kan man se om färg som fanns då användes.
Jag tror inte att tavla 2 är av Leonardo.Den verkar ganska bra, iofs, men jag
är ingen konstexpert (en elev är dock fullt möjlig). Är tavlan från samma tid
blir det fullt möjligt att de målades samtidigt från aningen olika perspektiv.
  Original-Lisa är numera ganska "murrig" (jag har sett den under ett besök på
Louvren; fanns bakom pansarglas och med beväpnad vakt). Tidens tand och
tidigare konserveringar har satt sina spår. Sedan länge har man tydligen
beslutat att INTE ge sig på nya konserveringar då det kan förvärra tavlan. Jag
tror att Leonardos tavla färgmässigt  från början låg nära elevens (om nu
Prado-Lisa är ett sådant verk).
--Ahrvid

Ps. Jag har i min ägo en tavla på "Mona-Lisa" gjord av fanen Mika Tenhovaara.
Sent 80-tal (eller däromkring) hade han ett vernissage i Södertälje, som jag
besökte.  Jag köpte den för 500 kr (motsv så där 2000 kr idag). Det är
Mona-Lisa i något mindre format med ett UFO i bakgrunden. (Jag kallar den
"Mona-UFO"). Fin grej. Mika är begåvad (saknas i fandom, även om jag under
senaste 10 åren haft mail-kontakt med honom 1-2 ggr).
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /