[SKRIVA] Var Mona-Lisa världens första 3D-bild?

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 9 May 2014 17:46:44 +0200

2012 upptäckte man i Madrids Prado-museum en kopia av Leonardo da Vincis
berömda "Mona-Lisa", under ett lager av svart täckfärg i en annan tavla.
Spekulationerna lyder att den målades av en av hans elever, samtidigt. Tavlan
har nu rengjorts och ni kan se och läsa mer här:
http://www.theartnewspaper.com/articles/Earliest-copy-of-Mona-Lisa-found-in-Prado/25514

Men det finns mer!
  Om man parar original-Lisa med Prado-Lisa får man något av en stereobild,
alltså en 3D-bild. Effekten kan bero på att Leonardo och hans elev stod och
målade alldeles bredvid varandra, och fick se modellen ur aningen skiftande
vinklar.
  Om det kan ni läsa mer här, med de två tavlorna sida vid sida och en skiss på
hur målarna kan ha stått:

http://www.huffingtonpost.com/2014/05/03/mona-lisa-3d_n_5256193.html

  Det är fascinerande att världens mest kända tavla kanske gjordes i dubbel
uppsättning, vilket bildar en 3D-bild...

--Ahrvid

Ps. Jag har för mig att jag en gång läste en novell (av Harry Harrison eller
Brian Aldiss?) som utgick från att Leonardos "Mona-Lisa" bara var en serie
animeringsbilder, där damen ifråga öppnar munnen och ler. (Men jag kan minnas
fel. Någon som vet vad det var för story?)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /