[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Var Mona-Lisa världens första 3D-bild?

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 09 May 2014 09:23:04 -0700

---- On Fri, 09 May 2014 08:46:44 -0700 Ahrvid  wrote ----
> Det är fascinerande att världens mest kända tavla kanske gjordes i dubbel
> uppsättning, vilket bildar en 3D-bild...

SvD publicerade idag en besynnerlig artikel som måste ha koppling till det du
beskriver:
http://www.svd.se/naringsliv/nyteknik/malade-da-vinci-forsta-3d-bilden_3540822.svd

Jag har inte brytt mig om att kolla upp bakgrunden till de spekulationer av
någon Claus-Chritian Carbon som refereras i artikeln, där han svamlar om att
Leonardo Da Vinci skulle ha låtit göra två versioner av målningen för att
betraktas genom rödgröna glasögon (en modern teknik som förutsätter att två
bilder i olika färgskalor reproduceras i en egen kopia där bilderna läggs över
varandra -- och på så sätt blir det rent löjligt att tro att Da Vinci hade
detta i åtanke när han lär göra två versioner av samma motiv).

Det intressanta är dock att man ganska enkelt, och utan några specialglasögon,
kan titta på de två bilderna på SvD:s hemsida och genom falskt stereoskopiskt
seende se att de faktiskt blir tredimensionella tillsammans. (Här talar jag om
en optisk villa som uppstår när man lägger de enskilda bilderna så nära de
enskilda ögonen att varje öga bara uppfattar bara den och den andra bilden; med
lite övning ser man snart en bild som är en kombination av de båda enskilda
bilderna.)

Jag skulle tro att detta är själva bakgrunden till Carbons svammel. Men det
antyder snarare att Da Vinci porträtterade Mona Lisa samtidigt som en lärjunge
stod bredvid honom och avmålade samma motiv, under mästarens överinseende. Det
skulle nataurligt innebära en perspektivförskjutning som förklarar 3D-effekten.

Men detta är säkert hur jättefalskt som helst, eftersom jag använder sunt
förnuft och andra professorar och Carbonistsvamlare minsann är *akademiker*.
Att jag sedan förmodligen har betydligt mer rätt också i detta är förvirrade
nördakademiker med bristande verklighetskontakt, är jag dock helt tillfreds med
;)

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).